Nora Naturskola

Nora Naturskola drivs av Naturskyddsföreningen i Nora på uppdrag av Nora kommun. Lotta Sörman arbetar på Naturskolan sen hösten 2018. Hennes uppdrag är att kostnadsfritt erbjuda Noras skolor olika utomhusaktiviteter kopplade till läroplanen. Forskning visar att utomhuspedagogik underlättar lärandet, minskar konflikter, ökar koncentrationen och förbättrar den psykiska och fysiska hälsan. Läs mer om henne längre ner på sidan. Under sommaren-hösten 2021 är dessutom Katarina Hellström anställd på deltid i Nora Naturskola.

Vid frågor kontakta oss!

Lotta Sörman, lotta.sorman@naturskyddsforeningen.se eller sms 070-340 30 13, Katarina Hellström sms 073-627 85 75

Sommarlov i blomstrande Nora – sommaraktiviteter 2021, v. 26-32

Skriv ut vår folder: Sommaraktiviteter i Nora 2021

Nora Naturskola anordnar gratis aktiviteter under sommaren för barn i årskurs 4-6. Även vårdnadshavare får delta! Aktiviteterna är finansierade av Nora kommun. De pågår hela sommarlovet och det går bra att vara med på flera aktiviteter. Vi utgår från Ås skola (tisdagar) och Gyttorpskolan (onsdagar). På torsdagar är vi på Alntorps ö. Föranmäl dig, om du vill vara säker på att få plats. Länk till anmälan finns här!

Torsdagar 24 juni-5 aug. Troll i Trollskogen på Alntorps ö
Ta båten från Nora till Alntorps ö och möt de snälla naturälskande trollen i trollskogen. Aktiviteterna är öppna för alla åldrar. Tid: 10.15-12.00.

Tis, ons, tor 14-17 juni. Cykeläventyr
Cykelrunda mellan Nora, Gyttorp och Ås. Cykel och hjälm är obligatoriskt. Ta med fika! Det finns cyklar att låna, hör av er i god tid innan i så fall.
När? Ås 15/6 kl 12-16, Gyttorp 16/6 kl 12-16, Järntorgsskolan 17 /6 kl. 12-16. Föranmäl gärna via länken

Tis, ons, tor 22-24 juni. Paddla kanot
Vi samlas vid skolan och går gemensamt till sjön. Ta med fika och intyg från vårdnadshavare att de är simkunniga och får paddla. Kanoter mm finns att låna. När? Ås 22 juni kl 12-16, Gyttorp 23 juni kl 12-16, Alntorps Ö 24 juni kl 12-16. Föranmäl gärna via länken

Tis, ons, tor 29 jui-1 juli. Kartkunskap
Vi lär oss hur man använder topografiska kartor och kompass. Sen blir det skattjakt efter karta. När?  Ås 29/6 kl 12-16, Gyttorp 30/6 kl 12-16, Alntorps ö 1/7 kl 13-16. Föranmäl gärna via länken

Tis, ons, tor 6-8 juli. Göra eld & laga mat
Lär dig laga mat på stormkök och över öppen eld (om det inte är eldningsförbud) Regnar det sätter vi upp tarp. När? Ås 6/7  kl 12-16, Gyttorp 7/7 kl 12-16, Alntorps ö 8/7 kl 13-16. Föranmäl gärna via länken

Tis, ons, tor 13-15 juli. Skapa konst i naturen
Vi tillverkar småkryp, blommor, växter av olika material och tekniker te x tälja, vika papper, måla eller göra skulpturer av naturmaterial. När? Ås 13/7 kl 12-16, Gyttorp 14/7 kl 12-16, Alntorps ö 15/7 kl 13-16. Föranmäl gärna via länken.

Tis, ons, tor 20-22 juli. Skogsäventyr i Nora
Vi vandrar, pratar utrustning och ser om det finns ätliga bär, svampar och andra saker. När? Ås 20/7 kl 12-16, Gyttorp 21/7 kl 12-16, Alntorps ö 22/7 kl 13-16. Föranmäl gärna via länken.

Tis, ons, tor 27-29 juli. Naturhjältar i Nora
Vi hjälper djuren genom att bl.a. bygger fågelholkar, fladdermusholkar och bihotell. Vi kommer även att slå en äng med lie. Pris till bästa naturhjälten. När? Ås 27/7 kl 12-16, Gyttorp 28/7 kl 12-16, Alntorps ö 29/7 kl 13-16. Föranmäl gärna via länken.

Ons-tor 4-5 aug. Övernattning på Alntorps ö, Nora
Vi slår upp tält, lagar mat, paddlar och pratar utrustning. Det finns några tält, liggunderlag och sovsäckar att låna. Anmälan krävs! Tid: kl 14.00 -ca kl 11.00. Föranmälan via länken.

Tis-ons 10-11 aug. Paddla kanot i Nora
Vi samlas vid skolan och går gemensamt till sjön. Ta med fika och intyg från vårdnadshavare att barnet är simkunnigt och får paddla. När? Ås 10/8 kl 12-16, Gyttorp 11/8 kl 12-16. Föranmälan via länken.

Tor 12 aug. Bussresa till Östersjön & Stendörrens naturreservat (heldag)
Vi följer vattnets väg från Nora till Stendörrens naturreservat som ligger efter östkusten, vid Östersjön. Vi badar från klippor och håvar småkryp i vattnet. Detta vänder sig främst till de som varit med vid minst 4 tillfällen under sommaren. Kostnad: 100 kr för bussresan. Tag med matsäck som lunch, fika, vattenflaska och solskydd. Kläder efter väder. Avfärd kl 7.00 från Nora Station, Ås skola kl 7.15, Gyttorpskolan kl 7.30. Hemkomst: ca kl 19. Föranmälan krävs! Länk till anmälan.

Läs om Naturskolans pedagog Lotta Sörman:
Mitt uppdrag är att arbeta med utomhuspedagogik i alla ämnen mot skolorna i kommunen. Jag är legitimerad lärare i NO, teknik, idrott, bild åk 3-6 samt slöjd (textil) åk 1-9. Utbildningen är kompletterad med utomhuspedagogik eftersom jag ville ha fler verktyg när jag märkte att mina elever gillade att vara utomhus. Min gamla svampkonsulentutbildning har jag haft stor nytta av i mitt lärarjobb då eleverna brukar vara väldigt intresserade av att undersöka olika svamparter. Innan jag blev lärare utbildade jag mig inom trädgård och drev, bland annat, en kommersiell grönsaksodling på deltid. Jag har även jobbat på olika visningsträdgårdar med odling och guidning.

När jag jobbade som lärare på Hovstaskolan i Örebro startade jag en skolträdgård som var mycket uppskattad av både elever och personal. Mellan 1988-1990 arbetade jag som en av lärarna på Ekologibussen, den rullande naturskolan, i Örebro kommun. Jag har även jobbat med återvinning och kompostering i Örebro kommun.

Kontakta Lotta Sörman
lotta.sorman@naturskyddsforeningen.se eller sms 070-340 30 13.
Folder om Naturskolans pedagog Lotta Sörman
Folder: Detta erbjuder Nora Naturskola.

Sommaraktiviteter 2020, v.26-32 program.

Ansvarig pedagog:

v. 26-27 Lotta Sörman
v. 28-32 Lone Nilsson, kontakt 0730-26 66 61

Med tanke på corona-pandemin gör vi vad vi kan för att begränsa smittspridning. Stora sällskap bör föranmäla sig. Vi har med handsprit och rengör redskapen då och då. Om många kommer samtidigt sprider vi ut oss och håller oss till vår grupp. Känner du minsta symptom på förkylning, stanna hemma tack!

Bakgrund Nora Naturskola

År 2013 sökte Naturskyddsföreningen i Nora pengar och startade upp naturskoleverksamhet i mindre skala. Sen starten har föreningen ordnat sommaraktiviteter på Alntorps ö varje sommar, varit ute med SFI-klasser och ensamkommande ungdomar, jobbat med ett skogsprojekt, ordnat lärarfortbildningar m m. Lotta Sörman anställdes hösten 2018 på deltid i Nora Naturskola med finansiering från Nora kommun. Se bilddokumentation och läs mer om vår verksamhet under övriga ”Naturskolan”-flikar här på webben.

Gyttorps skolträdgård

Naturskyddsföreningen i Nora fortsätter vårt arbete med att utveckla skolträdgården på Gyttorpskolan. Läs mer på denna sida och ”Gyttorps skolträdgård” på Facebook. Om du vill veta mer eller hjälpa till hör av dig till Ankie Rauséus, 070-280 74 66  ankie.rauseus1@gmail.com.

Du kan också bidra ekonomiskt till att utveckla skolträdgården. Swisha då ditt bidrag till: 123 6416 226, ange ”Skolträdgården”, ert namn, ev företagsnamn. Eller sätt in pengar på Naturskyddsföreningen i Noras bankgiro 837-7426.

Stort tack till

Nora kommun, Hopajola, Vilt- och naturvårdskommittén och LONA som har varit med att finansiera verksamheten av Nora Naturskola genom åren. I dagsläget finansierar Nora kommun en deltidstjänst på Naturskolan. Vill du veta mer om vårt arbete med naturskolan, kontakta Kajsa Grebäck: 070-337 54 04, kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se.