Program hösten 2019

Hösten 2019

Alla intresserade är varmt välkomna till våra aktiviteter, oavsett om man är medlem eller ej. Fika finns till självkostnadspris på våra träffar inomhus. På utflykterna tar var och en med eget fika samt kläder och skor efter väder.

Augusti

Söndag 11 aug. Visning av Gyttorps ätbara skolträdgård
Välkommen till en öppen visning av Gyttorps skolträdgård. Naturskyddsföreningen i Nora är på plats och berättar om hur trädgården kom till, om vårt samarbete med skolan och visar runt bland ätbara rabatter, odlingslådor, kryddträdgård, pillabyrint och skogs­trädgården. Allt detta sker med permakultur som inspirationskälla.

Tid: 10-12. Alla intresserade är välkomna!
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet.

Onsdag 4 & 11 sep. After Work i svampskogen
Vi samlas vid Digerbergets parkering och ser vad skogen har att erbjuda. Vi lär oss mer om svamp, vilka vi kan äta och vilka vi ska undvika och lite om hur de lever. Medtag matsäck, något att plocka i, helst korg eller papperspåse och kläder efter väder. Ledare är Lotta Sörman som är svampkonsulent.

Tid: 17-20. Frågor besvaras av Lotta på tel 070-340 30 13.

Lördag 14 sep. Äppelfestival på Alntorps ö
Välkommen på årets äppelfestival. Pomolog Christer Sandberg finns som vanligt på plats och hjälper till att artbestämma dina äpplen. Båten M/S Plaskus avgår kontinuerligt med start kl 10.45. Välkommen att delta i den årliga traditionella äppelkaketävlingen! Äppelpressen och äppelsvarven är igång och vi bjuder på färsk äppelmust.  Visning sker av fruktträden i Alntorps genbank. Frukten är tillgänglig för den som vill plocka med sig äpplen hem. Medtag egna kassar. Enklare fika finns till försäljning. Inbjudan till Äppelfestivalen Alntorps Ö 2019

Tid: 11-15. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Nora kommun och Studiefrämjandet.

Fredag 27 sep. Klimatfredag i Nora
Vi samlas vid glasstorget och manifesterar i samband med den globala klimatstrejken. Tid: 15-17.

Oktober

Söndag 20 okt. Skogs- & svampdag vid Dammsjön
Följ med Naturskyddsföreningens naturskolepedag och svampkonsulent Lotta Sörman på skogsvandring. Vi njuter av höstens färger och dofter, vandrar i stilla mak runt Dammsjön och tittar på de olika skogstyper som finns och ser om det finns några ätliga (eller oätliga) svampar kvar. Kanske kan vi hitta några tranbär och naturvårdsarter också!

Tid: 11-15. Medtag matsäck, kläder efter väder och något att plocka i. Samling Nora torg kl 11 eller vid Dammsjöns parkering strax söder om Pershyttan. Vid frågor, kontakta Lotta på 070-340 30 13.

Torsdag 7 nov. Lagningscafé
Vem som helst kan ta med sig något trasigt och sedan sitta och laga det tillsammans med andra. Kanske behöver du hjälp med att få något lagat? Kanske har du färdigheter, som du kan dela med dig av? Grundidén är att hjälpas åt och vår ledare Sven är bra på mycket! Caféet är öppet för alla! Samarr med Studiefrämjandet.

Tid: 18.00-20.00. Ekologisk fika finns till självkostnadspris. Plats: Studiefrämjandets lokal på Kungsgatan 10 i Nora.

Tisdag 12 nov. Café Planet: Hur hotad är den biologiska mångfalden?
Naturskyddsföreningen bjuder in till en kväll med föreläsningar och diskussion om biomångfald och hotade arter – med fokus på arbetet i Örebro län. Roland Stanbridge, Naturskyddsföreningen i Nora, redogör för nya rapporter som slår larm om urholkning av biomångfald i världen. Inger Holst arbetar på Länsstyrelsen i Örebro som koordinator för åtgärdsprogram för hotade arter. Hon kommer att berätta om några av de arter hon jobbar med. David Tverling, samordnare för Naturskyddsföreningens skogsgrupp i Örebro län berättar om gruppens arbete för att skydda våra sista skyddsvärda skogar och vad du kan göra! Kvällen är ett samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Linde, Studiefrämjandet och Nora bibliotek.

Tors
dag 21 nov. Café Planet med Mats Rosenberg
Föredrag och samtalskväll med Mats Rosenberg, fd kommunekolog i Örebro kommun. Han föreläser på temat ”En framgångssaga om naturreservaten i Örebro län”.

Tid: 18-21 på Nora bibliotek. Vi börjar med fika till självkostnadspris. Alla intresserade är varmt välkomna! Kvällen är ett samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Linde, Studiefrämjandet, Rotary och Nora bibliotek.

Lör
dag 23 nov. Lugn vandring i Kindla naturreservat
Följ med Naturskyddsföreningen på vandring i Kindla naturreservat, tillsammans med naturguiderna Kajsa Grebäck och Matilda Andrén. Vi firar Hopajola 25 år och Kindla naturreservat som bildades för 20 år sen. Samarrangemang mellan Fältbiologerna, Naturskyddsföreningen i Nora, Naturskyddsföreningen i Linde och Studiefrämjandet.

Samåkning sker kl 9 från torget i Nora. Glöm inte matsäck.

Fredag 29 nov. Klimatfredag i Nora
Vi samlas åter för att uppmärksamma klimatfrågan, tillsammans med människor och städer världen över. Kom gärna med du också. Tag gärna med eget plakat eller banderoll.

Tid: kl 15.30-17. Plats: Glasstorget i Nora

December

Onsdag 4 dec. Lagningscafé

Söndag 15 dec. Julknytis & idémöte
Välkommen på Naturskyddsföreningen i Noras traditionella julknytis. Alla bidrar med det de vill så dukar vi upp till en trivsam festmåltid. Vilka frågor/aktiviteter vill du ha mer av framöver? Tid: kl 16-ca 20. Plats: jaktvillan i Ramshyttan

Lördag 21 dec. Midvinterkväll i skogen
Vi ger oss ut och tittar efter spår i mossan eller snön, gör upp en eld i skymningen, berättar berättelser och firar ljusets återkomst.  De som vill badar bastu. Samling kl 14 vid Nora torg för samåkning.

Tors 26 dec. Annandagsvandring vid Finnkullberget
Följ med Hopajola till månadens reservat som ligger centralt i Kopparberg. Vi njuter av naturen och spanar efter fåglar och djur som är i farten vintertid. Arabisktalande guide finns med.

Tid: 11-14. Samåkning kl 9.40 från Nora Stadshotell. Kontaktperson: Ankie, 070-280 74 66.