Program våren 2018

Alla intresserade är varmt välkomna till våra aktiviteter, oavsett om man är medlem eller ej. Fika finns till självkostnadspris på våra träffar inomhus. På utflykterna tar var och en med eget fika samt kläder och skor efter väder.
Vårens program som pdf.

Januari

Utflykt med Språka mellan tallarna*

Måndag 29/1. Vandring i Skärmarboda
Vintervandring med Språka mellan tallarna*, en utflykt där nyanlända och nya svenskar kan träffa andra kommuninvånare, umgås ute i naturen, träna svenska och byta erfarenheter. Tid: 10.15-ca 12.00. Samling vid huvudentrén till Skärmarboda naturreservat. Medtag gärna fika. Ansvarig: Ankie Rauséus, 070-280 74 66.

Fre-mån 26-29/1. “Fåglar inpå knuten
Ornitologerna SOF BirdLife´s årliga fågelräkning. Vem som helst kan hjälpa till att rapportera via deras hemsida.

Lördag 27/1. Språka mellan tallarna* – varför matar vi svenskar de vilda fåglarna?
En vandring i Nora stad då vi tittar på olika fågelmatningar och pratar om fåglarna, vad de heter och vad de äter. Samling kl 14.00 på Nora torg.  Ansvarig: Kajsa Grebäck, 070-337 54 04.

Onsdag 31/1. Café Planet: “Ett hållbart Nora”
Samtalskväll. Vad är viktigt inför valet 2018? Vilka frågor ska Naturskyddsföreningen lyfta för att bidra till en hållbar framtid? Kom med idéer och förslag! Erik Rottier medverkar. Kajsa Grebäck är samtalsledare. Tid: 18.00 på biblioteket.

Februari

Lördag 10/2. Vargsafari
Tillsammans med rovdjursspårare Helena Backius åker vi ut, lär oss mer om varg och hur man spårar dem. Plats och tid bestäms när vi ser spårförhållandena. Anmäl dig till Kajsa kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se

Omslag Seed-DVD

Onsdag 14/2. Café Planet: “Seed: The untold story”
De förser oss med mat och kläder, och
ger råvaror till våra vardagsliv. Film & samtalskväll om frön. Engelskt tal och text. Fri entré. Fika finns till självkostnadspris. Tid: 18.00 på biblioteket. I samarbete med Nora trädgårdsförening, Nora bibliotek.

Måndag 19/2. Vandring i Skärmarboda
En utflykt för hela familjen, ihop med projektet Språka mellan tallarna* som vänder sig till nysvenskar. Tid: kl 10.15-ca 13.00. Samling vid huvudentrén till Skärmarboda naturreservat.  Hållplats ”Skärmarboda” ligger nära om man åker buss 302 eller 303. Ansvarig: Ankie Rauséus, 070-280 74 66.

Lördag 3/3. Noranatt. ”Uggla med oss”. mer info kommer.

Onsdag 7/3. Café Planet: Nora – Pärlan i Bergslagen
Vem styr över våra drömmar om framtidens Nora? Vi närmar oss valet och nu bjuder vi in politiker och allmänheten till en dialog om hur vi skapar ett hållbart Nora. Tid: 18.00 på biblioteket.

16-25/3. Ugglevecka  – Ugglelyssning i Noratrakten
Det är alltid spännande att fara ut på kvällen och lyssna efter ugglor. Vädret avgör vilken kväll vi åker ut. Intresseanmälan sker till Kajsa kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se, så hör vi av oss när det närmar sig. Samarr med Nora biologiska förening.

Onsdag 14/3. Årsmöte & föredrag om skog & biologisk mångfald
David Tverling  berättar om läget i skogen och  arbetet i Naturskyddsföreningens skogsgrupp. Tid: 18.00 på biblioteket. I samarbete med Nora bibliotek.

Tisdag 27/3. Café Planet: Fröbyte, föredrag & samtal om fröbibliotek
Medverkar gör Thomas Levander från fröodlingsföreningen Sesam. Tid: 18.00 på bibliotek. I samarbete med Nora trädgårdsförening, Nora bibliotek.

Lördag 14/4. Framtidsforum i Örebro.
Tema: Cirkulärsamhället & delande ekonomi. Föranmälan. Läs mer: örebrolän.omställning.net

Torsdag 12/4. Café Planet: “Afrikas vackra vildmark, men hur är det för djuren?”
I Afrika pågår en hänsynslös jakt på vilda djur, med artutrotning och ekologisk obalans som effekt. Roland Stanbridge berättar och visar bilder från sina resor i Botswana och Namibia. Tid: 18.00, Jaktvillan i Ramshyttan. Kontaktperson: Roland Stanbridge.

Söndag 15/4. Trädgårdsdag i Gyttorp
Alla är välkomna att hjälpa till i skolträdgården. Var med den stund du kan och vill! Medtag gärna familjen, praktiska kläder, handskar, trädgårdsspade och lite matsäck. Lite redskap finns att låna. Tid:  9.30-ca 16.00. Kontaktperson: Ankie Rauséus, 070-280 74 66.

Torsdag 19/4. Naturvandring i Fibbetorps naturreservat
Rundvandring, städning och borttagning av grenar på gräsytor. Tid: kl 18.00. Ledare: Peter Bernövall. Samarr med Nora biologiska förening.

Måndag 23/4. Vårutflykt till Järleåns naturreservat

Utflykt för både gammal och ung. Vi lyssnar på vårfåglar och forsens brus. Brasa, tag med att grilla om du vill! Samåkning från Nora torg kl 18. Samling: reservatets stora parkering kl 18.30. Samarr med Nora biologiska förening.

Söndag 20/5. Åsbosjön runt på cykel
Upplev en speciell morgon med många olika fågelarter. Ledare: Anders Carlberg Samling på Nora torg kl 06.00. Samarr med Nora biologiska förening.

Tisdag 22/5. Biologiska mångfaldens dag
Vi vandrar runt och samtalar om hur vi skulle kunna öka den biologiska mångfalden i Nora. Samling på Nora torg kl 18.00.

Lördag 26/5. Igelkottsafari i Linde
Jens Råberg visar oss de gemensamma odlingarna i Hagaberg med bl.a. havtorn, olika myntor, blåbärstry och krusvinbär. Han visar även olika typer av holkar. Vi äter vår picknick och sedan under lugn och ro håller vi oss stilla för att se om igelkottarna kommer fram. Samåkning från Nora torg kl 17.30, samling kl. 18.00, Björkhyttevägen 95 i Lindesberg. Jens tel. 073-848 06 72.

Studieresa till Skåne
Under maj planerar vi en studieresa till Holma folkhögskola. De anordnar olika praktiska omställningskurser och har en etablerad skogsträdgård. http://www.holmafolkhogskola.se Är du intresserad av att följa med så kontakta ankie.rauseus@telia.com

Tisdag 5/6. Naturnatten – nattsångare i Oset
Vi lyssnar på och lär oss fåglarna som sjunger under kvällen och på natten. Samling: Naturens hus, Örebro kl. 20.45, samåkning från Nora torg kl 20.00. Samarr med Nora biologiska förening.

Lördag 16/6. Utflykt till Venakärret
Vi besöker detta fantastiska naturreservat i Nora kommun och hoppas på att den vackra och ovanliga orkidén kärrknipprot står i blom. Ett stort antal av försommarens sångfåglar kan vi få höra och se rovfåglar som brun kärrhök, tornfalk och kanske bivråk. Samåkning från Nora torg kl 9.00, Missionshuset i Älvhyttan kl 9.30. Samarr med Nora biologiska förening.

Lördag 30/6. Botanisk utflykt till Born
I Born och längs Fåsjön kan vi hitta intressanta växter på kalkrik mark. Samåkning från Nora torg kl 9.45, Borns friskola kl 10.00. Samarr med Nora biologiska förening och Örebro läns botaniska sällskap.

————————————————————

*Språka mellan tallarna – lär känna din närnatur.
En aktivitet där vi vill att nyanlända och nya svenskar träffar andra kommuninvånare, för att umgås ute i naturen, träna svenska och byta erfarenheter. Ta med fika.