Skolträdgården i Gyttorp

Under våren 2017 fortsätter vi med trädgården på Gyttorpsskolan. Bl.a. plantera en växtlabyrint, plantera träd i den blivande skogsträdgården och odla potatis på ett nytt spännande sätt.

Ha koll på vår hemsida och Facebook eller hör av dig till Ankie Rauséus ankie.rauseus@telia.com, om du vill vara med. Hjälp till att finansiera skolträdgården, swisha ditt bidrag till: 123 6416 226, ange ”Skolträdgården”, ert namn, ev företagsnamn. Eller sätt in pengar på Naturskyddsföreningen i Noras bankgiro 837-7426. Tack!

En myllrande, ätbar skolträdgård i Nora

– tillsammans gör vi det möjligt!

Under våren 2016 påbörjade Naturskyddsföreningen i Nora och Studiefrämjandet tillsammans med lärare och elever anläggandet av en spännande pedagogisk och ätbar trädgård på Gyttorpskolans skolgård. Projektet har uppmärksammats av flera media. Detta kan du läsa om på projektets Facebook-sida. Läs och följ gärna utvecklingen på FB-sidan: ”Gyttorps skolträdgård”.

Vi arbetar ihop med Olle Andersson, en permakulturdesigner som även skapat en plan över skolområdet. Skogsträdgården, med nöt- och fruktträd, bärbuskar och ätbara perenna växter ska utvecklas utifrån permakulturens grundprinciper, där man använder naturen som förebild.

Utvecklandet av skolans skolträdgård ska pågå under flera år och är ett sätt att både göra skolområdet mer ”lekvänlig” och inbjudande, och samtidigt ge insikt och praktisk kunskap hos både unga och vuxna om kopplingen mellan mat, hälsa och naturen. Ambitionen är att skolans skolträdgård ska blir en uppskattad och lärorik lekplats som även kan inspirera andra skolor i Sverige.

Hjälp oss finansiera skolträdgården!

Nu finns det möjlighet att vara med att medfinansiera skolträdgården, med nöt- och fruktträd, bärbuskar, kryddor och ätbara växter. Alla bidrag är värdefulla!

swish-logo-utan-bakgrundSwisha ditt bidrag till: 123 6416 226. Ange ”Skolträdgården”, ert namn, ev företagsnamn.

Eller sätt in pengar på Nora Naturskyddsförenings bankkonto: 81919-140 656 257.

Vill du bidra med något annat?

T ex odlingsmaterial, gödsel, ätbara plantor, frön, trädgårdsredskap, dagstidningar m m.

Kontakta:

Roland Stanbridge, Nora Naturskyddsförening. stanbridger@yahoo.se 0707-333 700.

Catharina Modh, lärare på Gyttorpskolan. catharina.modh@skola.nora.se.

Kontaktpersoner i projektet:

Catharina Modh, lärare på Gyttorpskolan.catharina.modh@skola.nora.se, 0587-811 18.

Roland Stanbridge, Naturskyddsföreningen i Nora.stanbridger@yahoo.se, 0707-333 700.

Kajsa Grebäck, Naturskyddsföreningen i Nora. kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se, 0725-46 01 06.

Olle Andersson, permakulturdesigner, 070-656 99 66.

Skiss_Gyttorpsprojektet

Bilder från det pågående arbetet