Friluftsliv i Nora

Luften är fri är temat för Friluftslivets år som går av stapeln i år 2021. Initiativtagare till detta friluftsår är paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv som med stöd av Naturvårdsverket vill få fler människor att prova friluftsliv och långsiktigt fortsätta, samt öka medvetenheten om friluftslivets värden och allemansrätten.

Naturskyddsförening i Nora och Nora kommun har sökt och fått pengar för att driva projektet ”Luften är fri, Friluftsliv i Nora (FIN)”. Tillsammans med kommunen, Studiefrämjandet och andra föreningar med friluftsanknytning planeras många aktiviteter. Målet är att få fler att känna sig trygga och bekväma med friluftsliv i olika former, och långsiktigt ägna sig åt det. Följ projektet ”Friluftsliv i Nora” här på hemsidan samt på Facebook och Instagram.

AKTIVITETER FÖR ALLMÄNHETEN UNDER 2021

Hösten 2021

Tors 4 nov. Höstlovsäventyr vid indiantältet i Skolparken
Häng med Fritidsbanken och Naturskolan när vi ordnar äventyr för hela familjen i Skolparken! Testa på mountainbike, tälj en sked, koka nyponsoppa på stormkök, hoppa med käpphäst eller lyssna på sagoläsning inne i indiantältet. Tid: 10-16. Aktiviteterna är helt gratis. Anmälan: krävs endast för MTB till fritidsbanken@nora.se,

• 10.00. Sagostund i Indiantältet vid brasan och varm nyponsoppa.
• 11.00-13.00. MTB Nybörjare. (cyklar finns att låna).
• 14.00-16.00. MTB Avancerad. (cyklar finns att låna).
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Fritidbanken/Nora kommun, Studiefrämjandet.

Fre 5 nov. Höstlovet: prova-på-dag vid Digerberget
Välkommen på vår aktivitetsdag vid Digerberget, där du kan prova på MTB-cykling, löpträning i skogen, täljning, ”skogsbad” m m . Dagen vänder sig till barn i skolåldern och deras vårdnadshavare. Under dagen finns ett värmetält uppsatt, elden brinner och det finns kaffe/te och något att tugga på. Ta med matsäck! Tid: 10-17.

• 10-11.30, 2.30-14. Lär dig tälja olika användbara saker.
• Kl 10.30-12, 14- 15.30. Cykla MTB (cyklar finns att låna)
• Kl 14-15.30. Testa Skogsbad (obs ”bada” i skogen, ej i vatten).
• Kl 16-17. Löpningsteknik i skogen över stock och sten med Almsan.
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Luften är fri-Friluftsliv i Nora, Nora kommun, Studiefrämjandet, Bergslagsguiderna. Mer info finns på www.bergslagsguiderna.se där ni får anmäla er till MTB. Anmälan för löpningen sker till sandra@almsan.se. Frågor besvaras av Lotta Sörman på Nora Naturskola: lotta.sorman@naturskyddsforeningen.se

Sön 10 okt.
Invigning, skogsvandring och prova-på i Digerberget
Häng med när vi inviger den nya vildmarksstigen i Digerberget! Tillsammans med naturkunniga personer utforskar vi livet i skogen och testar olika aktiviteter. Dagen passar såväl barn som vuxna! Vandringsslingan är ca 3,5 km. Efter vandringen finns olika aktiviteter att prova på; såsom MTB med Bergslagsguiderna (några cyklar finns att låna, eller ta med egen om du har), trailskola med Almsam, naturyoga med Prema Celena Paxton, täljskola med Nora Naturskola och ”skogsbad” (=sinnesövningar i lugnt tempo) med Bergslagsguiderna. Du kan också testa ”vinterbad” med Lotta i Dammsjön kl 13.15, efter skogsdagens slut.

Tid: kl 10-13.  Samling sker vid Digerbergets stora parkering.  Medtag matsäck och något att sitta på. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Luften är fri – friluftsliv i Nora, Nora kommun, OK Milan, Studiefrämjandet m fl.

Sommaren 2021

Naturpromenader i Nora stad

Tillgänglighetsanpassade turer sommartid för alla naturintresserade. Vandringar två dagar i veckan med samling på torget; tisdagar kl 9-11 med Katarina Hellström (mobil 073-627 85 75) och fredagar kl 10-12 med Barbro.

Sommarlov i blomstrande Nora – sommaraktiviteter 2021, v. 26-32

Nora Naturskola anordnar gratis aktiviteter under sommaren för barn i årskurs 4-6. Även vårdnadshavare får delta!  De pågår hela sommarlovet och det går bra att vara med på flera aktiviteter. Vi utgår från Ås skola (tisdagar) och Gyttorpskolan (onsdagar). På torsdagar är vi på Alntorps ö. Läs mer på sidan för Nora Naturskola.
  • 24 juni-5 aug. Troll i Trollskogen på Alntorps ö
  • 14-17 juni. Cykeläventyr
  • 22-24 juni. Paddla kanot
  • 29 jui-1 juli. Kartkunskap
  • 6-8 juli. Göra eld & laga mat
  • 13-15 juli. Skapa konst i naturen
  • 20-22 juli. Skogsäventyr i Nora
  • 27-29 juli. Naturhjältar i Nora
  • 4-5 aug. Övernattning på Alntorps ö, Nora
  • 10-11 aug. Paddla kanot i Nora
  • 12 aug. Bussresa till Stendörrens naturreservat
Våren 2021
Fåglar i vår närhet – fyra utomhusträffar med ornitolog Lars Johansson
Är du nyfiken på fåglar men känner att du inte har tillräckligt med kunskaper för att delta i fågelvandringar? Vill du veta varför de sjunger, vilka de är? Häng med vår inspirerande fågelfantast Lars Johansson vid fyra tillfällen under våren och lär dig känna igen några fåglar, hur de lever och vad de behöver. Vi promenerar i bergslagsnatur runt Nora. De arter vi kan uppleva är t ex mesar, trastar, sångare och hackspettar. Här får du verktyg att förstå varför vissa arter minskar eller ökar i antal.
OBS! På grund av Covid-19 måste vi tyvärr begränsa antal deltagande. Därför måste du anmäla dig till varje tillfälle du vill delta. Vi följer myndigheternas restriktioner och för närvarande är det max 8 personer som få träffas.

Lördag 27 mars. lnvigningsaktiviteter i Stadsskogen
I helgen anordnas aktiviteter vid det nya vindskyddet som arbetsmarknadsenheten (AME) på Nora kommun har byggt . På grund av pandemin kan vi bara genomföra aktiviteter med begränsat antal deltagare. Anmälan sker via länkarna nedan.

Torsdag 25 mars. Kommunalrådet inviger nya vindskyddet i Stadsskogen

Lördag 20 feb. Invigning av Friluftslivets år -Isvett, vinterbad, djurspår m m

Tid: 10-14. Testa att ta dig upp ur en isvak. Vad händer med vattnet under vintern? Vad gör djuren på vintern? Plats: strandpromenaden i Nora. Aktiviteten är en del av projektet ”Luften är fri, Friluftsliv i Nora” och sker i samarbete med fler lokala friluftsföreningar samt Nora kommun. Följ projektet här på hemsidan samt på Facebook och Instagram.

Feb. Leta spår av lodjur, varg och andra spännande djur
Anmäl dig till kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se Plats och tid bestäms senare. Tyvärr anordnas ingen samåkning.

Feb. Digital tipspromenad
På grund av coronaläget startar vi friluftslivets år med en digital tipspromenad under hela februari månad, med jättefina vinster. Se mer i Inbjudan tipspromenad.

#LUFTEN ÄR FRI – Friluftslivets år 2021
Läs mer om Friluftslivets år 2021 på den nationella hemsidan med rubriken Luften är friHemsidan Luften är fri.

Logga för Friluftslivets år.