Friluftsliv i Nora

Luften är fri är temat för Friluftslivets år som går av stapeln i år 2021. Initiativtagare till detta friluftsår är paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv som med stöd av Naturvårdsverket vill få fler människor att prova friluftsliv och långsiktigt fortsätta, samt öka medvetenheten om friluftslivets värden och allemansrätten.

Naturskyddsförening i Nora och Nora kommun har sökt och fått pengar för att driva projektet ”Luften är fri, Friluftsliv i Nora (FIN)”. Tillsammans med kommunen, Studiefrämjandet och andra föreningar med friluftsanknytning planeras många aktiviteter. Målet är att få fler att känna sig trygga och bekväma med friluftsliv i olika former, och långsiktigt ägna sig åt det. Följ projektet ”Friluftsliv i Nora” här på hemsidan samt på Facebook och Instagram.

AKTIVITETER FÖR ALLMÄNHETEN UNDER 2021

Naturpromenad i Nora stad

Tillgänglighetsanpassade turer för alla naturintresserade. Vandringar två dagar i veckan med samling på torget; tisdagar kl 9-11 med Katarina Hellström (mobil 073-627 85 75) och fredagar kl 10-12 med Barbro.

Sommarlov i blomstrande Nora – sommaraktiviteter 2021, v. 26-32

Nora Naturskola anordnar gratis aktiviteter under sommaren för barn i årskurs 4-6. Även vårdnadshavare får delta!  De pågår hela sommarlovet och det går bra att vara med på flera aktiviteter. Vi utgår från Ås skola (tisdagar) och Gyttorpskolan (onsdagar). På torsdagar är vi på Alntorps ö. Läs mer på sidan för Nora Naturskola.
  • 24 juni-5 aug. Troll i Trollskogen på Alntorps ö
  • 14-17 juni. Cykeläventyr
  • 22-24 juni. Paddla kanot
  • 29 jui-1 juli. Kartkunskap
  • 6-8 juli. Göra eld & laga mat
  • 13-15 juli. Skapa konst i naturen
  • 20-22 juli. Skogsäventyr i Nora
  • 27-29 juli. Naturhjältar i Nora
  • 4-5 aug. Övernattning på Alntorps ö, Nora
  • 10-11 aug. Paddla kanot i Nora
  • 12 aug. Bussresa till Stendörrens naturreservat
Våren 2021
Fåglar i vår närhet – fyra utomhusträffar med ornitolog Lars Johansson
Är du nyfiken på fåglar men känner att du inte har tillräckligt med kunskaper för att delta i fågelvandringar? Vill du veta varför de sjunger, vilka de är? Häng med vår inspirerande fågelfantast Lars Johansson vid fyra tillfällen under våren och lär dig känna igen några fåglar, hur de lever och vad de behöver. Vi promenerar i bergslagsnatur runt Nora. De arter vi kan uppleva är t ex mesar, trastar, sångare och hackspettar. Här får du verktyg att förstå varför vissa arter minskar eller ökar i antal.
OBS! På grund av Covid-19 måste vi tyvärr begränsa antal deltagande. Därför måste du anmäla dig till varje tillfälle du vill delta. Vi följer myndigheternas restriktioner och för närvarande är det max 8 personer som få träffas.

Lördag 27 mars. lnvigningsaktiviteter i Stadsskogen
I helgen anordnas aktiviteter vid det nya vindskyddet som arbetsmarknadsenheten (AME) på Nora kommun har byggt . På grund av pandemin kan vi bara genomföra aktiviteter med begränsat antal deltagare. Anmälan sker via länkarna nedan.

Torsdag 25 mars. Kommunalrådet inviger nya vindskyddet i Stadsskogen

Lördag 20 feb. Invigning av Friluftslivets år -Isvett, vinterbad, djurspår m m

Tid: 10-14. Testa att ta dig upp ur en isvak. Vad händer med vattnet under vintern? Vad gör djuren på vintern? Plats: strandpromenaden i Nora. Aktiviteten är en del av projektet ”Luften är fri, Friluftsliv i Nora” och sker i samarbete med fler lokala friluftsföreningar samt Nora kommun. Följ projektet här på hemsidan samt på Facebook och Instagram.

Feb. Leta spår av lodjur, varg och andra spännande djur
Anmäl dig till kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se Plats och tid bestäms senare. Tyvärr anordnas ingen samåkning.

Feb. Digital tipspromenad
På grund av coronaläget startar vi friluftslivets år med en digital tipspromenad under hela februari månad, med jättefina vinster. Se mer i Inbjudan tipspromenad.

#LUFTEN ÄR FRI – Friluftslivets år 2021
Läs mer om Friluftslivets år 2021 på den nationella hemsidan med rubriken Luften är friHemsidan Luften är fri.

Logga för Friluftslivets år.