Utomhuspedagog sökes till Nora Naturskola

Nu utökar vi verksamheten i Nora Naturskola!
Vill du söka tjänsten som utomhuspedagog? Eller känner du någon som borde göra det? Tipsa då gärna vidare!

Nora Naturskola drivs av Naturskyddsföreningen i Nora, på uppdrag av Nora kommun. Idag arbetar en pedagog på deltid, och nu ska verksamheten utökas. Vi arbetar med alla stadier i grundskolan utifrån läroplanen Lgr22 samt läroplanen för SFI. Verksamheten bedrivs både på skoltid, samt som lovaktiviteter.

Nora Naturskola är inte en fysisk plats utan vi bedriver verksamhet i skolornas närnatur. Naturskolan arbetar för ökad kunskap om biologisk mångfald, ekologiska system och samtal om en hållbar framtid. Naturskolan ska vara ett stöd för lärare och utveckla utomhuspedagogik i alla skolämnen.

Naturskolans syfte

• Ge pedagoger verktyg för att jobba med utomhuspedagogik i olika ämnen och lärande om naturen utanför klassrummen.
  • Öka kunskapen om kopplingen mellan oss i kommunen, Sveriges miljömål och FN:s globala hållbarhetsmål.
  • Ge eleverna träning i samarbete genom både teori och praktiskt genomförande i naturmöten.
  • Bistå lärare att uppfylla mål i läroplanen.
  • Bistå som en pedagogisk resurs i olika ämnen vid praktiska aktiviteter i autentisk miljö utanför klassrummet.
  • Visa hur skolträdgårdar och odling kan fungera som pedagogiskt verktyg, som samtidigt beskriver begreppen biologisk mångfald, ekosystem, giftfri miljö m m.

Tjänsten

Tjänsten innebär att du kommer att jobba i ordinarie naturskoleverksamhet. Tjänsten innebär både eget arbete, samarbete med befintlig utomhuspedagog och med ideella i Naturskyddsföreningen. Arbetsplatsen är framför allt utomhus runt om i kommunen. Kontor och material har vi i Allaktivitetshuset i Nora. Samarbete sker även med AME, d v s Arbetsmarknadsenheten i Nora.

Tjänsten är på 50% under perioden 1 april – 31 december 2023, med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum sker enligt överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter:

• Planera och genomföra utomhuspedagogiska lektioner med klasser, tillsammans med lärarna.
  • Stötta skolorna i deras pedagogiska arbete med t ex skolträdgårdar.
  • Planera lovaktiviteter tillsammans med representanter från Naturskyddsföreningen, lärare och elever.
  • Marknadsföra aktiviteterna på bland annat sociala medier, anslagstavlor och brev till skolbarnen och deras vårdnadshavare.

Du som söker tjänsten bör uppfylla följande krav:

• Intresse och kunskap om miljö- och naturfrågor.
  • Tycka om att vara ute i ur och skur, och förmåga att inspirera andra att vara ute.
  • Utåtriktad och social, tycka om att jobba med barn, ungdomar, nysvenskar och andra pedagoger.
  • Van att arbeta självständigt och även kunna samarbeta.
  • Erfarenhet av arbete med utomhuspedagogik, friluftsliv och/eller naturguidning.
  • Universitetsutbildning inom lärarutbildning eller kunskap inhämtad på annat sätt.
  • Kunna visa upp utdrag ur belastningsregistret.
  • Körkort och tillgång till bil.

Utöver dessa krav är de meriterande om du:

• har erfarenhet av kommunikationsarbete.
  • har erfarenhet av projektarbete.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och kompletterande kompetens.

Ansökan ska vara oss tillhanda senast 6 februari 2023
och mejlas till Naturskyddsföreningen i Nora, naturskyddsforeningennora@gmail.com.
Frågor rörande tjänsten kan besvaras av Ankie Rauséus, 070-280 74 66.