Program hösten 2016

program

Måndag 17 okt. Inspirationskväll kring ätbara skolträdgårdar & hur barn på ett pedagogiskt och praktiskt sätt kan lära sig hur maten, människan och miljön hänger ihop. Inbjuden gäst är bl a Olle Andersson, designer av Gyttorps ätbara skolträdgård. Tid: 18.30 i Gyttorpskolans matsal.

Tisdag 8 nov. Café Planet. Världen behöver en matrevolution! Med småbrukare klarar vi maten. Samtalskväll om utmaningar och möjligheter med Joel Holmdahl, småskalig bonde på Rikkenstorp permakulturgård och kursledare på Karlskoga folkhögskola. Lokal: Café Pigslottet. Drop-in från kl 18.00. Programmet börjar kl 18.30.

Lördag 12 nov. Spår i landskapet både från människor och djur. En utflykt lämplig för både stora och små. Vi åker ut till en fin plats utanför Nora tillsammans med Karin Bäck. Tid: 10.00-15.00. Samling: Vid statyn på torget i Nora. Anmälan till karin_johanna_back@hotmail.com.

solarenergyTisdag 29 nov. Smarta kommunikationer sparar tid, pengar och miljö. Föredrag om verklighet och visioner. Presentation och diskussion av analyser och prognoser. Prof Lars Hultkrantz och Prof. Dag Stranneby från Örebro Universitet medverkar. Tid: kl 19.00 Plats: Nora bibliotek.

julmatMåndag 12 dec. Julknytis Vi avslutar året med en trevlig tradition, ett julknytis. Välkomna att vara med på ett ekologisk och schysst julbord. Alla bidrar efter förmåga. Meddela gärna vad du tänkt ta med eller om du vill ha tips på lämplig rätt till Lena Bjärmark 070-175 71 25 (sms:a gärna) Tid: kl 18.00 Plats: församlingshemmet.

Tisdag 17 jan. Film & samtalskväll om skog. Fika finns till självkostnadspris. Roland Stanbridge 070-733 37 00 Tid: kl 18.00. Plats: Jaktvillan i Ramshyttan

Program naturskyddsforeningen ht 2016

Framtidsveckan

Det händer massor i hela länet! Kolla programmet: orebrolan.framtidsveckan.net Temat under Naturskyddsföreningens Miljövänliga vecka är “Fräsch på riktigt” – om hudvårdsprodukterna i badrummet. Läs mer här: naturskyddsforeningen.se. Under veckan kan ni se vår utställning om Skolträdgården i Gyttorp och Fräsch på riktigt på biblioteket i Nora.

Lördag 1 okt. Skogsvandring med tema sjuka träd och målbilder för god miljöhänsyn, med Monica Pettersson på Skogsstyrelsen. Tid: 10.00 – ca 14.00. Samling vid Norvalla IP. Medtag fika och kläder efter väder.

Lördag 1 okt. Skördemarknad & loppis vid Järle station. Naturskyddsföreningen är på plats och informerar om sin verksamhet samt berättar om “Fräsch på riktigt”, årets kampanj under miljövänliga veckan. Tid. kl 11.00 – 14.00

Söndag 2 okt. Giftminimera din vardag! Föredrag om kemikalier i badrumsskåpet med Sara Johansson, föreläsare och bloggare. Lokal: Järlegården kl 19.00 – ca 21.30. Samarr med Järle byalag.

Tisdag 4 okt. Fräsch på riktigt! Café Planet (på kanelbullens dag). Sarah Nilsson, biolog med inriktning mot kemikalier och ordförande i Naturskyddsföreningen i Örebro berättar om vad produkterna som vi smetar på våra kroppar innehåller, ämnen som påverkar både vår hälsa och miljön. Vi visar material om olika miljömärkningar och recept på hur du kan göra dina egna hudvårdsprodukter. Fika till självkostnadspris. Vill du ha en matig macka (40kr) så anmäl dig till Kajsa Grebäck, 072-546 01 06 kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se

Onsdag 5 okt. Visning skolträdgård. Lärare Catharina Modh visar runt i Gyttorps påbörjade ätbara skolträdgård. En flerårig plan finns för området som ska fortsätta utvecklas utifrån barnens önskemål och delaktighet, med permakultur som metod. Samling kl 16.00 vid fritids entré.

Onsdag 5 okt. Naturens rättigheter – nu är det dax! Pella Thiel berättar om arbetet med FN-rapporten Harmony with Nature. Pella Thiel, End Ecocide Sweden & Lodyn, berättar om ett av de mest spännande och banbrytande förslagen för bättre relationer mellan det mänskliga samhället och ekosystemen. Tid: kl 19.00 Lokal: Rosa, Tegelbruket i Örebro