Våren-sommaren 2024

Söndag 24 feb. Rovdjurssafari i Bergslagen. INSTÄLLT P G A REGN & ISHALKA!
Följ med Nora Naturskyddsförening och naturguide Alexander Baker från Outdoor People of Bergslagen på en dag i rovdjurens fotspår. Föranmälan krävs! Medtag fika och lunch. Kläder efter väder, klä dig varmt. OBS! Eftersom spårning kräver rätt förutsättningar kan datumet ev ändras. Mer info meddelas de som anmält sig. Kostnad 150 kr/vuxen, 100 kr/barn. Föranmälan senast 21/2 till naturskyddsforeningennora@gmail.com. Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

Onsdag 13 mars. Årsmöte & föredrag med Regan McEnroe : Vatten – en förutsättning för vår överlevnad! Föranmälan!
Naturskyddsföreningen i Nora har sitt årsmöte kl 18. Efteråt bjuder vi på smörgåstårta, sen föredrag kl 19.20. Lokal: Församlingshemmet i Nora. Vatten är en grundförutsättning för allt liv på vår planet – inklusive oss. Tillgången till rent dricksvatten är avgörande för vår överlevnad. I många länder är fisk en livsnödvändig resurs. Men den biologiska mångfalden i jordens havs- och vattenmiljöer minskar i alarmerande fart. Vad kan vi göra för att vända denna trend? Välkommen till vårt årsmöte där vattenfrågan diskuteras.

Kvällens föreläsare är Regan McEnroe, Fältbiologernas vice ordförande som bl a berättar om deras kommande stora kampanj med fokus på fiske- och fiskelagstiftning. Föranmälan. Meddela om ni önskar vanlig smörgåstårta, vegan eller glutenfri. Föranmälan senast fredag 8 mars till Roland på mejl till stanbridge@proton.me alt. sms 070-73 33 700.

Lördag 16 mars. Svanspaning i Tysslingen. Föranmälan!
Välkommen att följa med till sjön Tysslingen för att se, höra och tillsammans uppleva ett tidigt vårtecken, sångsvanarnas ankomst. Medtag kikare. Kamera om du vill fotografera. Vi samlas vid det nya fågeltornet. Tid: kl. 06 – ca 08. Medtag kaffetermos och kanske nåt att äta. Varm och ändamålsenlig klädsel rekommenderas. Anmäl Ditt deltagande till Henrik Werge, senast tisdag 12/3. Tel: 0709-459 434. Eller e-post: henrik.werge@me.com

Tips! 18-26 mars. Uggleveckan i Nora – Föranmälan!

Kontakta Renate 073-928 28 40 eller Camilla 070-572 08 84 i Biologiska föreningen om du vill hänga med ut någon kväll och lyssna efter ugglor. Arr: Nora Biologiska förening.

Tips! Tisdag 16 april. Vårstädning i Fibbetorp naturreservat
Kom med familjen kl 17 så lyssnar på vårfåglar, grillar korv, krattar och städar lite i reservatet. Nora Biologiska förening är ansvariga för aktiviteten.

Måndag 22 april.  Biologisk avloppsrening – Kan bli en vacker oas i din trädgård!
Behöver du nytt enskilt avlopp? Eller vill du bara lära dig mer om lösningar för biologisk rening? Välkommen då på en informationskväll med Naturskyddsföreningen och Linnéa Härlin från Alnarp Cleanwater. Linnéa berättar om en lösning de utvecklat för biologisk rening av avlopp med hjälp av mikroorganismer och växter. Anläggningen bidrar även till biologisk mångfald! Efter föredraget finns utrymme för frågor och fika. Tid: kl. 18.30-20.30. Lokal: Allaktivitetshuset, Älvstorpsvägen 11. Inbjudan som pdf.

PS. Maila gärna till linnea.harlin@alnarpcleanwater.se att du kommer, så kan hon köpa rätt mängd fika och meddela ifall vi måste ändra på något.

Lördag 14 sep. Äppelfestival på Alntorps ö
Välkommen till en traditionell äppelfestival med artbestämning av äpplen, mustning, provsmakning m m. Pomolog Christer Sandberg hjälper till att artbestämma era äpplen (ta gärna med 2-3 äpplen av samma sort). Du kan även plocka frukt från genbanken (max 1 kasse/familj). Enklare förtäring finns.  Tid: 11-15. Båten Plaskus avgår löpande hela dagen ut till/från ön, med start kl 10.50. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Nora kommun samt Studiefrämjandet.

——————————————————————————————————————————————

Hösten 2023

Lördag 5 aug. Slåtter på Alntorps ö – INSTÄLLT!!
Vi hässjar och inventerar ängens olika arter av insekter och växter. Liekurs anordnas för intresserade. Mer info kommer.

Lördag 9 sep. Äppelfestival på Alntorps ö
Välkommen till en traditionell äppelfestival med artbestämning av äpplen, mustning, provsmakning m m. Pomolog Christer Sandberg hjälper till att artbestämma era äpplen (ta gärna med 2-3 äpplen av samma sort). Visning sker av genbanken. Lär dig om beskärning, ympning och skador på frukt. Du kan även plocka frukt från genbanken (max 1 kasse/familj). Enklare förtäring finns. Kontanter eller swish gäller som betalning. Försäljning sker också av honung och andra lokala produkter. Kl 13.30 tar ordförande Henrik Perrin en kort vandring med intresserade och pratar om ön, miljön & framtiden.

Söndag 10 sep. Permakultur i praktiken
Trädgårdsvisning hos Charl Crous i Klacka-Lerberg. Ingen föranmälan krävs. Tid: 10-12. Adress: Karlsborg 140, Klacka-Lerberg. Samarr med Nora Trädgårdsförening, Studiefrämjandet.

Tisdag 21 nov. De stora rovdjurens betydelse i ekosystemen
Välkommen på föredrag med chefsforskaren Henrik Andrén på Grimsö/Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) kl 18 på Björk kafé och Skafferi (Bryggeriområdet i Nora). OBS! Begränsat antal platser. Föranmälan sker till Lena Bjärmark på e-posten: bjarmark@gmail.com. Föredraget är ett samarrangemang mellan Rotary i Nora, Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet och Björk kafé.

Söndag 10 dec. Julknytis & fröbyte i Ramshyttan
Naturskyddsföreningen i Nora bjuder in till sitt årliga julknytis; med mat, trevligt umgänge och lite idéspåning inför nästa år. Tid: kl 17-ca 19.30. Alla kan bidra till knytiset på det sätt man själv önskar. Föranmälan sker till Roland via e-post; stanbridge@protonmail.com eller 0707-333 700. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet.

Våren-sommaren 2023

Torsdag16 feb. Café Planet: Sjumilaskogen. Film & samtalskväll i Nora

Välkommen på film & samtal i Nora bibliotek. Tid: 19-ca 20.30. Fri entré. FILMEN SJUMILASKOGEN är en vacker film om den riktiga skogens väsen och värden för människor, djur och växter. Filmens fokus är Pärlälvens fjällurskogs naturreservat i Jokkmokks kommun, och Tjieggelvas naturreservat i Arjeplog, ett cirka 30 kvadratmil stort område med naturskog och urskog.

I filmen skildras de samiska spår från äldre tiden som endast går att hitta i den riktiga skogen. Forskare intervjuas om värdet av stora sammanhängande skogsområden för den biologiska mångfaldens långsiktiga överlevnad. Lina Burnelius från Skydda skogen beskriver hur nuvarande kalhyggesbruk inte kan fortsätta, för arternas och klimatets skull. Mikael Niemi läser en vacker tankeväckande dikt, och flera musiker bjuder på vacker musik. Inflyttade människor berättar om att det var naturen och skogen som fick dem att flytta till Jokkmokk. Mellan intervjuer och skildringar av mänskligt liv visar filmen mängder av läckra miljöbilder, arter och landskap. Sjumilaskogen visar en av de få riktiga skogar som finns kvar i Sverige. Filmens längd: 61 minuter. Foto, ljud, klipp: Tor L. Tuorda.

Torsdag 16 mars. Årsmöte & föredrag med Per Angelstam om biologisk mångfald

Naturskyddsföreningen i Nora har årsmöte torsdag 16 mars kl 18. Efteråt hälsas alla intresserade välkommen till föredrag med Per Angelstam kl 19.20. Lokal: Biblioteket.

Per föreläser på temat ”Biologisk mångfald”. Ett vitt begrepp med många dimensioner. Vad betyder det, och varför är det så viktigt? Per Angelstam är forskare med fokus på landskap som sociala och ekologiska system, ornitolog och byggnadsvårdare i Bergslagen och Södra Lappland. Efter studier i Lund disputerade han i Uppsala 1983 och har utnämnts som professor vid BOKU i Wien, SLU och Norges inlandsuniversitet. Sedan två decennier samarbetar han med internationella transdisciplinära forskargrupper, och offentliga och ideella organisationer samt företag rörande samverkan, referenstillstånd, planering och folkbildning.

Lördag 18 mars. Svanspaning i Tysslingen

Följ med Naturskyddsföreningen till Tysslingesjön under svanfestivalen. Samling sker vid nya fågeltornet i Rånnesta, ca 500 m söder om Tysslingens Naturcenter. Medtag kläder efter väder och kikare om du har. Fika finns till försäljning, om intresse finns. Tid: 06-ca 08.30. Ansvarig är Henrik Werge, 070-945 94 34.

April. Studiecirkel om fåglar

Välkommen på vårens fågelkurs med Lars Johansson från Närkes Ornitologiska Förening (NOF). Det blir 4 tillfällen, med start i april. Anmälan sker senast 1/4 på naturskyddsforeningennora@gmail.com. Deltagaravgift: 300 kr. OBS! Begränsat antal. Arr: Nora Naturskyddsförening, i samarbete med Studiefrämjandet.

Söndag 16 april. Vårstädning av ängen i Hyttebacken, Bocksboda

Ta med familjen och hjälp oss vårstäda ängen i Hyttebacken! Naturskyddsföreningen ordnar även aktiviteter för barnen. Gården ligger nordväst om Bocksboda i Kilsbergen och ägs idag av Örebro kommun. Fagning är en viktig del i änsskötsel. Genom att kratta bort gamla löv ser vi till att gräset kommer igång på våren. Det är också viktigt att få bort nedfallna grenar och kvistar. Ta gärna med räfsa och lövkorg om du har. Kommunen lånar även ut redskap. Ta med eget fika och ev något att grilla. Om vädret tillåter fixar vi en eld. Adress till Hyttebacken: Bocksboda 245, Örebro. Tid: 10-14. Hör av dig till Ankie om du vill ha/erbjuda samåkning, Ankie 072-546 01 05. Arr: Hopajola, Örebro kommun, Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet.

Torsdag 11 maj. Arbetskväll på Gyttorpskolan

Nu är det åter dax för en arbetsdag i  Gyttorps skolträdgård. Vi klipper, rensar och täcker där det behövs. Ev sker lite nyplantering också. Alla intresserade är välkomna att hjälpa till! Tag gärna med egna arbetshandskar, om du har. Tid:  16.30-19. Arr: Nora Naturskyddsförening, Gyttorpskolan.

Lördag 20 maj. Bioblitz: Artjakt vid Järleåns naturreservat

Välkommen att delta i dagens artjakt och naturinventering i månadens reservat Järleån, i samband med biologiska mångfaldens dag. Hur många olika arter kan vi hitta? Dagen passar både vuxna och barn, nybörjare och naturkunniga! Kom och var med den stund som passar dig! Samling vid stora P-platsen. Medtag gärna fika, grillmöjlighet finns. Tid: 8-12.

Under dagen kan man följa med kunniga ledare utifrån olika teman; kl 04 sker fågelinventering för morgonpigga, kl 08 spanar vi fåglar, kl 10 letar vi vårblommor & insekter, kl 11 kan du lära dig rapportera i Artportalen, få tips på appar m m. Kl 9-12. Lär dig om fladdermöss. Inspelning av fladdermöss kommer ske natten innan. På förmiddagen kommer inspelningarna att analyseras på plats i reservatet. Du kan även testa Naturfalken – ett “simborgarmärke” för arter i naturen. Arr: Hopajola, Nora biologiska förening, Naturskyddsföreningen i Nora, Länsstyrelsen, Studiefrämjandet m fl.

Söndag 11 juni. Skogsinventeringsdag på Alntorps ö

Välkommen att hänga med oss ut till Alntorps ö och uppleva skogen på ön. Vi samlas kl 10 vid båten Plaskus och åker ut till ön för att gå på upptäcktsfärd och se vilka spännande arter vi kan hitta. Alla intresserade är välkomna! Medtag matsäck, kikare och lupp om du har. Tid:  10-ca 14. Arr: Nora Naturskyddsförening, Nora Biologiska Förening, Studiefrämjandet.

—————————————————

Hösten 2022

Onsdag 7 september. Svampvandring i Stadsskogen
Stadsskogen – En outnyttjad resurs? Vad finns det för fina goda och kanske ovanliga svamparter i naturreservatet. Samling sker vid parkeringen i Nyttorp, nära Nora Outlet. Adress: Stensnäsvägen 9. Medtag matsäck. Tid: 17.30-ca 19.30. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet.

Lördag 10 september. Äppelfestival på Alntorps ö i Nora
Traditionell festival med artbestämning av äpplen, mustning, provsmakning, äppelkaketävling m m. Pomolog Christer Sandberg hjälper till att artbestämma era äpplen (ta gärna med 2-3 äpplen av samma sort). Lär dig mer om skador på frukt och ympning. Visning av Genbanken sker mellan kl 11-12.30. Maria visar hur man klipper ett äppelträd samt berättar om mer om genbanken samt JAS-klippning. Du kan även plocka med en kasse frukt från genbanken.

Vem bakar Noras godaste äppelkaka? Inlämning kl 12.00 av äppelkakor i röda ladan. Juryn tillkännager vinnaren ca 14.00. Enklare förtäring finns, med kaffe, äppelbakverk, ostsmörgåsar, soppa samt pannkakor med äppelmos till barnen. Endast kontant eller swish betalning. Tid: 11-15. Båten Plaskus avgår löpande hela dagen ut till/från ön, med start kl 10.50. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Nora kommun samt Studiefrämjandet.

Tips! Söndag 18 september. Fågelspaning vid Kvismaren
Nora biologiska förening spanar efter tranor, gäss och havsörnar i Kvismaren. Samling sker vid Nora torg kl 16.00 (Öby kulle 17.00). Ledare är tranexpert Lovisa Nilsson, 073-808 29 62.

Lördag 8 oktober. Kan Digerberget bli Noras nya naturreservat?
Digerberget är en skog med delvis höga naturvärden. Lär dig se skillnad på naturskog och planterad skog. Lär dig några arter som kännetecknar naturskog. Vad är biologisk mångfald? Vad innebär det att ett område blir naturreservat? Samling sker på parkeringen vid Digerberget. Promenad i lugnt tempo, ca 4-5 km. Tid: 10-13. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet.

Fre-lör 14-15 okt. Rosenbergdagarna – konferens om biologisk mångfald i Örebro län
Välkommen till Rosenbergdagarna – ett nytt forum för biologisk mångfald i Örebro län. Temat i år är ”Hur står det till med den biologiska mångfalden i Örebro län?”. Fredagen ägnas åt föreläsningar & seminarier. Under lördagen ordnas bussutflykter till olika områden som gynnar eller missgynnar biologisk mångfald. Arr: Hopajola, Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet m fl. Mer info & länk till anmälan.

Lördag 3 december. Julknytis i Ramshyttan
Naturskyddsföreningen i Nora bjuder åter in till sitt årliga julknytis; med mat, trevligt umgänge och lite idéspåning inför nästa år. Henrik Werge visar bilder från sin resa i Norge. Alla kan bidra till knytiset på det sätt man själv vill. Välkommen! Föranmälan sker till Roland via e-post; stanbridge@protonmail.com eller 0707-333 700. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet.

Tors 8 december. Manifestation för miljöförsvarare
Vi hyllar och uppmärksammar alla de människor världen över som kämpar för naturen och alla de arter som är helt beroende av att den mår bra, inklusive människan själv. idag dödas, hotas och terroriseras människor i kampen för sina och naturens rättigheter. Det vill vi uppmärksamma med denna fredliga ljusmanifestation på glasstorget i Nora. Välkommen du med! Torsdag 8 dec kl 17-18. Ljus finns på plats att tända, men du får gärna ta med egen ljuslykta. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet.

Våren 2022

Lördag 29 jan. Granskog och granskogsfolk, Dalbotorpsravinerna
Följ med på en kort och lättvandrad stig (ca 2 km) i reservatets ravinlandskap och lär dig mer om hur människan och granen erövrade Sverige. I granskogen finns gott om gamla träd, död ved och bäckar som ger liv till många arter. Samling sker vid reservatets parkering, på vägen mellan Nora och Fingerboda. Tid: 10.30-13.00. Arr: Hopajola och Länsstyrelsen, i samarbete med Nora Naturskyddsförening och Studiefrämjandet.

Prel. söndag 13 feb (alt. 20/2) Rovdjurssafari i Bergslagen
Följ med rovdjursspåraren Helena Backius och naturguiden Alexander Baker från Outdoor People of Bergslagen på en dag i vargarnas fotspår.  OBS! Vi försöker genomföra aktiviteten under en söndag i februari. Dag, plats och tid bestäms efter förutsättningarna, då vi vill ha spårsnö. Begränsat antal – först till kvarn! Föranmälan senast 10/2 till naturskyddsforeningennora@gmail.com. Kostnad: 150 kr/vuxen. Pengarna betalas in efter mejlledes bekräftelse, på föreningens swishnr: 123 6416 226. Medtag fika och lunch. Kläder efter väder och klä dig varmt. Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

April-maj. Fågelskådarkurs i Noratrakten
Tillsammans med en erfaren ornitolog lär vi oss om våra vanliga svenska fåglar. Fyra träffar planeras i vår. Kostnad 300 kr. Mejla intresseanmälan till: naturskyddsforeningennora@gmail.com

Lördag 19 mars. Beskärning i Gyttorps skolträdgård
Kom och besök Gyttorps fina skolträdgård, hjälp oss beskära labyrinten och träffa din lokala Naturskyddsförening. Barn är självklart välkomna att hjälpa till. Tag gärna med handskar, sekatör och oömma kläder. Föreningen bjuder på fika. Tid: 13-16. Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

Söndag 20 mars. Upptäck fågelsjön Tysslingen
Följ med naturfotografen Henrik Werge till sjön Tysslingen för att uppleva sångsvanarnas rastning på sin vidare resa. Det brukar vara som mest svanar just i slutet av mars. Medtag kamera om Du vill fota. Jag bistår med råd. Kikare är ett obligatorium. Likaså varm klädsel. Begränsat antal deltagare! Föranmäl dig senast 16/3 till henrik.werge@me.com. Vi samlas vid fågeltornet utanför Rånnesta. Tid: 07.00-10.00. Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

21-27 mars. Ugglelyssning kvällstid i Noratrakten
Följ med på den tradionella ugglelyssningen en kväll i mars, någonstans i Noratrakten.  Denna kväll brukar vara mycket uppskattat. Dag meddelas de som anmält sig. Intresseanmälan lämnas till Roland Thuvander, 070-533 82 77. Samarr med Nora biologiska förening och Studiefrämjandet.

Tisdag 22 mars. Årsmöte med jubileumsfika & skogsföredrag
Skogsbiologen Sebastian Kirppu kommer och berättar om läget i den svenska skogen. Tid för årsmöte kl 18.00, föredrag kl 19.30 Lokal: Biblioteket. Alla intresserade är välkomna på föredraget, även den som inte är medlem. Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

Söndag 22 maj. Biologiska mångfaldens dag vid Älvhytteängen
Under biologiska mångfaldens dag träffar vi naturvårdare Karin Bäck vid Älvhytteängens naturreservat. Hon guidar oss på ängen, berättar om varför den finns och hur den sköts. Vi spanar även efter arter som är beroende av dessa hävdade ängar. Medtag gärna lite fika. Samling sker vid reservatets parkering. Tid 10-12. Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

Söndag 5 juni. Naturnatten – Ängar & salamandrar i Ramshyttan
Tillsammans med naturvårdsbiolog Daniel Gustafson vandrar vi runt i reservatet Ramshytte ängar och pratar om livet på ängen och och i lövskogen. Medtag något att grilla/äta ute. Senare på kvällen går vi på salamanderjakt. Tag gärna med egen fick/pannlampa. Samling kl 18 vid herrgården i Ramshyttan. Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

Måndag 6 juni. Lupinbekämpardagen
Denna dag kan alla som vill göra en insats! Vi plockar, rycker eller gräver upp lupiner var och en där vi bor och fotar det vi plockat. Lägg upp bilden på din egen FB-sida eller i Naturskyddsföreningen i Noras FB-grupp. Gärna med #storalupinbekämpardagen. Läs mer om dagen: www.faltbiologerna.se/lupinbekampardagen/

Onsdag 15 juni. Skogsbruk & ängsmarker i Järnboås
Följ med på en fin skogsvandring i Järnboåstrakten i juni månad. Här har Nisse Johansson lyckats kombinera och bevara en rikt blommande ängsmark, en del av skogen är orörd naturskog, i en annan del sedvanlig avverkning. Medtag fika. Vi träffas vid skolan i Järrnboås. Tid. 16-18.  Arr: Nora Naturskyddsförening, Studiefrämjandet.

Hösten 2021

Sön 15 aug. Visning & permakultur vid Gyttorps skolträdgård
Naturskyddsföreningen i Nora berättar om samarbetet med skolan kring att skapa en ätbar och myllrande utemiljö för eleverna, med inspiration från permakulturens principer. Tid: 11.00-13.00. Samling sker vid skylten “skolträdgård” på skolans innergård. Arr: Naturskyddsföreningen Nora, Studiefrämjandet.

Lör 11 sep. Äppelfestival på Alntorps ö i Nora

Tid: 11-15.  Traditionell festival med mustning, provsmakning, äppelkaketävling m m. En pomolog hjälper till att artbestämma era äpplen (ta gärna med 2-3 äpplen av samma sort), plocka med en kasse frukt från genbanken. Det kan dock bli köbildning på Plaskus, som tar färre passagerare än normalår.  Se Naturskyddsföreningens hemsida för mer info och ev restriktioner. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, AME Nora kommun samt Studiefrämjandet.

Sön 19 sep. Svamputflykt & utematlagning i Nora

Häng med oss ut och njut av naturens skafferi! Ta gärna stövlar och kläder efter väder. Medtag gärna svampkniv och matsäck. Samling vid Digerbergets parkering. Tid: 15-18. Anmälan senast 15/9 till Henrik Werge, 0709-459 434. Arr: Naturskyddsföreningen Nora, Studiefrämjandet.

Lör 25 sep. Höstmarknad vid Allaktivitetshuset i Nora – OBS INSTÄLLD!!!

Välkommen att provsmaka härliga rotfrukter, rostad potatis, underbart kött, nyttiga örter och annat gott från lokala producenter.  Det kommer att lagas mat utomhus från både grill och muurikka. Låt dig inspireras av både råvaror och idéer!  Upptäck möjligheten att både handla lokala råvaror och få tips om hur du kan förädla dem. Lär dig mer om arter och sätt dina naturkunskaper på prov. Naturfalken är ett simborgarmärke för artkunskap för alla åldrar. Öka dina kunskaper om naturen på ett kul sätt! Vad kan du om bin, fåglar och blommor? Vi visar ovanliga  plantor med fleråriga grönsaker. Samarr med Nora trädgårdsförening, Nora kommun. Tid: 11-14.

Sön 10 okt.
Invigning, skogsvandring och prova-på i Digerberget
Häng med när vi inviger den nya vildmarksstigen i Digerberget! Tillsammans med naturkunniga personer utforskar vi livet i skogen och testar olika aktiviteter. Dagen passar såväl barn som vuxna! Vandringsslingan är ca 3,5 km. Efter vandringen finns olika aktiviteter att prova på; såsom MTB med Bergslagsguiderna (några cyklar finns att låna, eller ta med egen om du har), trailskola med Almsam, naturyoga med Prema Celena Paxton, täljskola med Nora Naturskola och ”skogsbad” (=sinnesövningar i lugnt tempo) med Bergslagsguiderna. Du kan också testa ”vinterbad” med Lotta i Dammsjön kl 13.15, efter skogsdagens slut.

Söndag 10 oktober kl 10-13.  Samling sker vid Digerbergets stora parkering.  Medtag matsäck och något att sitta på. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Luften är fri – friluftsliv i Nora, Nora kommun, OK Milan, Studiefrämjandet m fl.

Sön 24 okt. Familjedag i vacker Bergslagsnatur

Hopajola anordnar roliga naturaktiviteter vid månadens reservat Dammsjöhöjden, tillsammans med Nora Naturskola. Vi letar djurspår, gamla träd och fina utsikter. Tid: 10.00-13.00. Föranmälan sker till natur@hopajola.se Arr: Hopajola, Länsstyrelsen i samarbete med Nora Naturskyddsförening m fl.

Fre 10 dec. Ljusmanifestation för miljöförsvarare
Naturskyddsföreningen i Nora arrangerar en ljusmanifestation för miljöförsvarare världen över. Den 10 december kl 16.00 samlas vi vid glasstorget i Nora och sätter ljuset på miljöförsvarare, och de hot de utsätts för. Ju mer frågan uppmärksammas desto större är chansen att företag och politiker agerar!
Välkommen dit du också! Tag gärna med egen ljuslykta, annars har vi ljus på plats. Vill du skriva ett plakat så går det också bra. Annars är det bara att dyka upp och visa sitt stöd för alla dem som kämpar för Moder Jord, där många människor utsätts för hot, våld, förtryck och död i sin kamp!!

Sön 12 dec. INSTÄLLT! Julknytis & idésamtal i Ramshyttan
Som vanligt kör vi en traditionsenlig knytis i jaktvillan hos Roland & Marie. OBS! Begränsat antal i år. Föranmälan sker till Roland, 0707-333 700. Ange gärna vad du/ni vill bidra med. Tid: 16.00-ca 19.00.

Tips! Sön 19 dec. Naturskogens röster i Kindla. Föranmälan!
Vi vandrar och språkar mellan granar, tallar, bland ljung och blåbärsris. Vi samtalar om den inre rösten, rösterna från skogen och naturens egen röst. Området är kuperat. Tid: 10.30-13.30. Anmälan sker senast 14/12 till natur@hopajola.se Arr: Hopajola, Länsstyrelsen, Hällefors Naturskyddsförening m fl.

Sommaren 2021

Sommarlov i blomstrande Nora – aktiviteter v. 26-32

Nora Naturskola, som Naturskyddsföreningen i Nora driver, anordnar aktiviteter under sommaren, främst för barn i årskurs 4-6. Även anhöriga får delta! Aktiviteterna är gratis och finansieras av Nora kommun. De pågår hela sommarlovet och det går bra att vara med på flera aktiviteter. Vi utgår från Ås skola (tisdagar) och Gyttorpskolan (onsdagar). På torsdagar är vi på Alntorps ö. Föranmäl dig, om du vill vara säker på att få plats. Länk till anmälan

• 24 juni-5 aug. Troll i Trollskogen på Alntorps ö
  • 14-17 juni. Cykeläventyr
  • 22-24 juni. Paddla kanot
  • 29 jui-1 juli. Kartkunskap
  • 6-8 juli. Göra eld & laga mat
  • 13-15 juli. Skapa konst i naturen
  • 20-22 juli. Skogsäventyr i Nora
  • 27-29 juli. Naturhjältar i Nora
  • 4-5 aug. Övernattning på Alntorps ö, Nora
  • 10-11 aug. Paddla kanot i Nora
  • 12 aug. Bussresa till Stendörrens naturreservat

Läs mer om aktiviteterna på sidan för Nora Naturskola.

Våren 2021

I år är det friluftslivets år. Det firar vi med diverse uteaktiviteter under året. Alla intresserade är varmt välkomna till våra aktiviteter, oavsett om man är medlem eller ej. På utflykterna tar var och en med eget fika samt kläder och skor efter väder. Vårens program finns här som pdf: Program NF Nora våren 2021.

Feb. Leta spår av lodjur, varg och andra spännande djur
Anmäl dig till kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se Plats och tid bestäms senare. Tyvärr sker ingen samåkning i coronatid.

Lördag 20 feb. Invigning av Friluftslivets år -Isvett, vinterbad, djurspår m m
Tid: 10-14. Testa att ta dig upp ur en isvak. Vad händer med vattnet under vintern? Vad gör djuren på vintern? Plats: strandpromenaden i Nora. Aktiviteten är en del av projektet ”Luften är fri, Friluftsliv i Nora” och sker i samarbete med fler lokala friluftsföreningar samt Nora kommun. Följ projektet här på hemsidan samt på Facebook och Instagram.

13-21 mars. Ugglelyssning
Vi åker ut någon kväll när det är bra väder och lyssnar efter ugglor. Känner du inte igen ugglorna och deras läten får du lära dig det under kvällen. Tyvärr blir det ingen samåkning på grund av corona. Intresseanmäl dig till Kajsa Grebäck kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se Aktiviteten sker i samarbete med Nora Biologiska förening.

Torsdag 25 mars. Digitalt årsmöte & aktuella naturnyheter!
Tid. kl 18.30-20.30. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar pratar vi om aktuella saker som Friluftslivets år, strandskyddsutredningen, skogsutredningen mm. Årsmötet sker digitalt via Zoom. Klicka här för att delta i mötet.

Lördag 27 mars. lnvigningsaktiviteter i Stadsskogen
I helgen anordnas aktiviteter vid det nya vindskyddet som arbetsmarknadsenheten (AME) på Nora kommun har byggt . På grund av pandemin kan vi bara genomföra aktiviteter med begränsat antal deltagare. Anmälan sker via länkarna nedan.

31 mars-24 april. Fåglar i vår närhet – fyra utomhusträffar med ornitolog Lars Johansson
Är du nyfiken på fåglar men känner att du inte har tillräckligt med kunskaper för att delta i fågelvandringar? Vill du veta varför de sjunger, vilka de är? Häng med vår inspirerande fågelfantast Lars Johansson vid fyra tillfällen under våren och lär dig känna igen några fåglar, hur de lever och vad de behöver. Vi promenerar i bergslagsnatur runt Nora. De arter vi kan uppleva är t ex mesar, trastar, sångare och hackspettar. Här får du verktyg att förstå varför vissa arter minskar eller ökar i antal.
OBS! På grund av Covid-19 måste vi tyvärr begränsa antal deltagande. Därför måste du anmäla dig till varje tillfälle du vill delta. Vi följer myndigheternas restriktioner och för närvarande är det max 8 personer som få träffas.

Torsdag 15 april. Naturvandring i Fibbetorp
Vi vandrar runt i reservatet och tittar på blommor och fåglar. Samling kl 17.00. Ledare: Peter Bernövall 070-212 36 58. Samarrangemang med Nora biologiska förening.

Lördag 24 april. Permakultur & plantbyte vid Gyttorps skolträdgård. OBS! Flyttas till 15/8.
Välkommen till skolträdgården i Gyttorp som Naturskyddsföreningen i Nora initierat och medverkat till. Där kommer vi att prata om permakulturträdgårdsdesign och hur du kan se på din trädgård, din balkong eller ditt fönsterbräde som en del av naturens ekosystem. Ta gärna med växter som du har över för att dela eller byta med andra. Om det finns intresse kommer vi att erbjuda en serie samtal om permakulturens principer och hur man tillämpar det i sin vardag. Ta med handskar om du vill vara med och jobba i trädgården. Tid: kl 10-13.

Onsdag 28 april. Digital länsstämma
I år blir länsstämman digital. Se mer info på deras hemsida: orebrolan.naturskyddsforeningen.se

Torsdag 29 april. Familjeutflykt vid Järleån
Vi upplever våren med strömmande vatten, strömstare och forsärla om vi har tur. Ta med fikakorgen. Samling vid reservatets stora parkering 17.00. Ledare: Peter Bernövall 070-212 36 58. Samarrangemang med Nora biologiska förening.

12-22 maj. Tipspromenad – Lär dig mer om skogens liv
Öka dina kunskaper om samspelet i naturen och lär dig några nya arter som lever i skogen. I maj har vi ordnat med en digital tipspromenad med naturfrågor efter spåret i Norvallaskogen. För att delta behöver du ladda ner appen ”Tipsrundan”. Öppna appen och skanna QR-koden eller knappa in koden UPB225. Ange ditt namn och din e-postadress, sen visar appen en karta och vart du ska börja. När du når en frågepunkt kommer frågan upp i appen och du kan svarar. De som har mest rätt svar kommer med i utlottningen av vinster. Vi presenterar vinnaren den 23 maj 2021 på Facebook och på instagram ”Friluftsliv i Nora 2021”, www.nora.se och på www.nora.naturskyddsforeningen.se.  Vid frågor, kontakta Lotta Sörman på Naturskolan, lotta.sorman@naturskyddsforeningen.se.

Lördag 22 maj. Politikersamtal under Biologiska mångfaldens dag – digitalt!
Den 22 maj är det FNs dag för biologisk mångfald. P g a coronapandemin sker ingen fysiska aktiviteter i Nora denna dag, men politikersamtal kommer ske digitalt utifrån det inlämnade medborgarförslaget. Länk till livesändning via Facebook.

Planerat sen tidigare var olika aktiviteter vid Folkets park i Nora med naturguidningar, workshops och samtal med politiker och allmänheten för att höra hur kommunen jobbar utifrån medborgarförslaget kring agenda 2030. Tid: 14-16.

Lördag 5 juni. Naturnatta med utematlagning i Klacka-Lerberg
Vi lagar mat tillsammans och njuter av naturen runt oss. Vi går även en runda och spanar efter salamandrar och lyssnar efter nattskärror. Tid: från kl 18 och så länge vi vill vara ute i försommarnatten. Anmälan sker till Roland Stanbridge, stanbridger@yahoo.se

Vårens cirklar och kurser:

• Knackeliekurs lördag 10 april. Lär dig knacka och bryna din lie riktigt skarp. Vi är utomhus om vädret tillåter, hos kursledaren Staffan i Värmland. Anmälan sker till Studiefrämjandet via länken.
  • Ängs- & slåtterkurs lördag 5 juni. Välkommen på en heldagskurs för att få in den rätta tekniken med lien, och lär dig hur man skapar och sköter en äng. Tid: 9.00-16.00. Anmälan sker till Studiefrämjandet via länken. Frågor? Kontakta Kajsa 072-546 01 06.
  • Vattencirkel. Anmälan sker till kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se

Hösten 2020

*Språka mellan tallarna är aktiviteter som Naturskyddsföreningen anordnar ute i naturen, där personer med olika modersmål och kultur har chans att mötas på ett avslappnat sätt. Det är ofta lättare att börja prata med varandra under en promenad eller en aktivitet i skogen, som att plocka svamp eller titta på fåglar. Alla som har möjlighet är varmt välkomna att följa med!

Augusti

Söndag 2 aug. Slåtterdag i Fibbetorp.
Ta med lie om du har. Samarr: Nora biologiska förening.

Söndag 23 aug. Spindelsafari på Alntorps ö
Ta med familjen och häng med på föreningens spindelsafari. Till vår hjälp har vi håvar och luppar som föreningen äger. Tid: 14.00 ute på ön. Båten Plaskus avgår varje hel/halvtimme från kajen nära turistbyrån. Ansvarig för aktiviteten är Kajsa Grebäck. OBS! I coronatider får max 10 personer i taget åka med på båten så planera gärna att ta dig ut med lite tidsmariginal.

Onsdag 2 sep. Fladdermusspaning i Nora
Följ med Naturskyddsföreningen i Nora på fladdermusspaning i skymningen. Mer info om tid och plats ges till anmälda. Föranmälan sker till Henrik Perrin, henrik.perrin@hotmail.com

Onsdag 9 sep.  Start studiecirkel: ”Levande vatten i landskapet”
Välkommen att delta i Naturskyddsföreningen i Noras studiecirkel på temat ”levande vatten i landskapet”. Syftet med cirkeln är att bättre förstå vilken roll vatten spelar i landskapet och få konkreta exempel på hur man kan arbeta med frågan. Tid: kl 18.00. Vi planerar att träffas 5 gånger (varannan vecka, ytterligare datum bestäms av gruppen), med medverkan av olika personer samt utflykter till olika vattendrag. Föranmälan:  kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se

Söndag 13 sep. Äppelfestivalen – ställs in i år!

Söndag 13 sep. Svamputflykt till Älvestorp
Samling sker vid Nora torg kl 9.45. Arr: Nora biologiska förening.

Tisdag 15 sep. Svamputflykt i Nora
Samling sker vid parkeringen i Digerberget. Medtag matsäck. Tid: 17.30-19.30. Kontaktperson: Lotta Sörman.

Onsdag 16 sep. Mer solel i Nora! Årsmöte & solelföredrag
Välkommen till Naturskyddsföreningens årsmöte. I ord och bild berättar vi om året som gått, med härliga utflykter, skolträdgårdens utveckling, skogskamp, skapande av biologisk mångfald på skolgårdar, klimatfredagar m m. Plats Nora bibliotek, kl 18.00-21.00.

Efter årsmötet bjuder vi på fika, föredrag och samtal. Inbjudna gäster är Ylva Gullberg, utvecklingsledare inom solenergi på Region Örebro län och Per Zetterlund, ordförande i föreningen Solel i Bergslagen. I dagsläget finns inte så många solcellsanläggningar i kommunen. Vi samtalar om hur man kan bidra till att öka mängden solproducerad energi här i Nora. Föredraget börjar kl 19.30. Alla intresserade är välkomna då!

Söndag 20 sep. Fågelutflykt till Kvismaren
Vi skådar kungsörn, tranor, gäss och kanske ägretthäger. Samling kl 16.00 på Nora torg. Samarr: Nora biologiska förening.

Oktober

Torsdag 8 okt. Grön promenad för kropp & knopp
Följ med Naturskyddsföreningen på en promenad där du tränar både kroppen och det svenska språket. Detta är en Språka mellan tallarna-aktivitet där människor med olika bakgrund kan träffas, prata svenska och utbyta erfarenheter under trevliga former ute i naturen.

Samling sker vid Nora Folkets Park i Norvalla. Tid: 10.00-12.00 och 13.30-15.30. Ansvarig för aktiviteten är Kajsa Grebäck.

December

Lördag 19 dec. Djur- och hjulspår i juletid
Välkommen att följa med Naturskyddsföreningen ut i naturen. Tillsammans letar vi djur- och hjulpår vid Dammsjön, strax intill Pershyttan. Aktiviteten genomförs oavsett om det är barmark eller snö. Medtag gärna matsäck och/eller något att grilla. Vi ordnar en brasa. Stövlar eller rejäla skor kan behövas när vi rör oss ute i terrängen.

Tid: 12.00-14.00. Samling sker vid grusplanen ner mot Dammsjöns badplats. Sväng höger vid första avfarten efter sista huset i Pershyttan, vid skylt Bergslagsleden och MTB-spår.

Söndag 20 dec. Julknytis & idésamtal i Ramshyttan. INSTÄLLT!
Naturskyddsföreningen i Nora avslutar åter igen året med en knytis i jaktvillan hos Roland & Marie i Ramshyttan. Gamla som nya/blivande medlemmar är välkomna! Vi har trevligt tillsammans, äter gott och pratar om vad vill göra framöver inom föreningen. Tid: 16.00-ca 19.00. Föranmälan sker via e-post till Ankie Rauséus, ankie.rauseus@telia.com. Ange gärna vad du/ni vill bidra med till knytiset.

————————————————————————————————————————————————

Våren 2020

Januari

Onsdag 22 jan. Café Planet: ”I morgon” – Inspirerande film & samtalskväll
Missa inte den inspirerande filmen ”Imorgon” (Demain på franska). Det är en fransk produktion med positiva exempel på människor och samhällen världen över, som skapar sina egna lokala lösningar på de globala utmaningarna. Vi visar valda avsnitt ur filmen och samtalar utifrån de reflektioner och idéer som kommer upp under kvällen.

Tid: kl 18.00-ca 21.00 på Nora bibliotek.
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet och Nora bibliotek. Fika finns till självkostnadspris. Alla intresserade är välkomna!

Februari

Lördag 8 feb. Holk- och bihotellbygge på Allaktivitetshuset
Den 8 februari kl 11-14 är det öppet hus på Allaktivitetshuset i Nora. Alla nyfikna, intresserade och engagerade – barn, unga, vuxna och föreningar – är varmt välkomna att ta del av ett innehållsrikt program. Naturskyddsföreningen är på plats. Kom och bygg ditt eget bo för fåglar eller pollinerare.  Kontaktperson för Naturskyddsföreningen är Lotta Sörman, 070-340 30 13.

Söndag 16 feb. Strömstareutflykt
Vi åker på utflykt till Järleån, Born och Hammarby. Samling kl 10.00 på Nora torg. Samarrangemang med Nora Biologiska förening.

Onsdag 26 feb. Är du en miljökämpe? Vill du skydda naturen?
Engagerar natur, klimat och andra miljöfrågor dig? Naturskyddsföreningen i Nora bjuder in till en kväll om hur vi jobbar idag, och vi samtalar om hur du kan vara med att påverka vårt arbete. Styrelsen är ett glatt gäng som trivs ihop och även du har möjlighet att vara med. Tid: kl 19-20. Lokal: Nora bibliotek.

Lördag 29 feb. Vargspårning i Bergslagen
Språka mellan tallarna*-utflykt öppen för alla som vill följa med. Tid: 10-15. Samling på Nora torg för samåkning. Medtag varma kläder, matsäck och sittunderlag. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

Söndag 1 mars. Prova vinterbad
Först har vi teori om saker att tänka på vid vinterbad, sedan badar vi. Efteråt värmer vi oss vid elden. Kontaktperson är Lotta Sörman, lotta.sorman@naturskyddsforeningen.se.

Torsdag 5 mars. Språka mellan tallarna* längs Hagbyån i Nora
Vi går ut i närnaturen i och runt Nora. Denna gång går vi längs med Hagbyån och vi lär oss av varandra det vi ser och hör på vandringen. Samling på Nora torg kl 14.30 och vi är ute i ca två timmar. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

13-22 mars. Ugglevecka
Vi åker ut någon kväll när det är bra väder och lyssnar efter ugglor. Känner du inte igen ugglorna och deras läten får du lära dig det under kvällen. Lämna intresseanmälan till Kajsa
kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se så meddelar vi mer om vilken kväll det blir.

Onsdag 25 mars. Mer solel i Nora! Årsmöte & solföredrag. ÅRSMÖTET FLYTTAS TILL AUGUSTI!
Naturskyddsföreningen i Nora har årsmöte och bjuder sen in till föredrag och samtal om solenergi och hur man kan bidra till att öka mängden solproducerad energi här i Nora. Det finns olika sätt; exempelvis som andelsägare i Föreningen ”Solel i Bergslagen” eller med en anläggning på sitt eget tak. Tid: kl 18-21. Föredraget börjar kl 19.30. Lokal: Nora bibliotek.

Torsdag 2 april. Språka mellan tallarna* i Norvalla
Vi går ut i närnaturen i och runt Nora. Denna gång åker vi till skogen vid Norvalla och lär oss av varandra det vi ser och hör på vandringen. Samling kl 14.30 på Nora torg eller kl 14.45 vid Norvalla idrottsplats och vi är ute i ca två timmar. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

Torsdag 16 april. Vandring & vårstädning på ängen i Fibbetorp
Vi gör en rundvandring och lyssnar på fåglar i reservatet, städar sen och röjer sly. Samling kl 17 vid ladan i reservatet. Medtag matsäck. Arr: Nora Biologiska förening.

Tisdag 5 maj. Familjeutflykt till Järle naturreservat
Samling kl 17.00 på Nora torg eller kl 17.15 vid reservatets stora parkering. Tag gärna med något att grilla. Samarrangemang med Nora biologiska förening.

Torsdag 7 maj. Språka mellan tallarna* vid Lärkesån
Vi går ut i närnaturen i och runt Nora. Denna gång åker vi till Digerberget vid Pershyttan. Vi går i skogen och in i naturreservatet  vid Lärkesån. Vi går längs ån och vi lär oss av varandra det vi ser och hör på vandringen. Samling på Nora torg kl 14.30 och vi är ute i ca två timmar. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

Lördag 9 maj. Länsstämma i Nora
I år är det Norakretsens tur att vara värdar för länsstämman. Själva årsmötet hålls utomhus i Nora Folkets park. Efter lunch åker vi på utflykt till Gyttorps skolträdgård som Norakretsen jobbar med tillsammans med skolan. Vi kommer även att se områden i Gyttorp som kommunen m fl arbetar med för att öka lövvärdena, som gynnar många fåglar och den biologiska mångfalden.

Alla medlemmar är välkomna, även barnen. Endast ombud har rösträtt. Ombud väljs på respektive kretsstämma. Varje krets har 4 ombud med rösträtt. Örebro har 6 ombud. Anmälan senast den 26 mars till kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se eller 072-546 01 06.

Söndag 17 maj. Cykeltur runt Åsbosjön
Upplev vårens fåglar på cykeltur runt Åsbosjön. Samling kl 6.00 på Nora torg. Arr: Nora biologiska förening.

Fredag 22 maj. Biologiska mångfaldens dag
Följ med på en annorlunda stadsvandring med samling på Nora torg. Du kan då även prova Naturfalken – ett ”simborgarmärke” för olika arter i naturen. Tid: 18.00-20.30. Kontaktperson är Ankie Rauséus, 070-280 74 66.

Torsdag 4 juni. Språka mellan tallarna* i Stadsskogen
Vi ordnar olika aktiviteter ut i naturen och denna dag går vi runt i naturreservatet Stadsskogen, vi lär oss av varandra och det vi ser och hör på vandringen.
Samling kl 14.45 vid informationsskylten vid Stensnäsvägen 11. Ingen samåkning sker med bil från Nora torg. Men vi är några som cyklar från Nora torg kl 14.30. Vi är ute i ca två timmar. Ta gärna med matsäck. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 06. Hala Burqa (pratar även arabiska).

Torsdag 4 juni. Arbetskväll i Gyttorps skolträdgård
Kom och hjälp till att täcka ogräs & plantera potatis i skogsträdgården. Samt fylla på med växter som vi fått in. Tid: 17.30-ca 20. Var med så länge du har möjlighet . Arbetshandskar, grep och spade är bra, om du har. Har du kryddväxter, smultron-, jordgubbsplantor, bärbuskar, ensilage, halm eller annat som du kan bidra med så tag gärna med dig. Kontaktperson Ankie, 070-280 74 66.

Fredag 5 juni. Naturnatten vid Nittälven
Vi besöker Nittälvens naturreservat kvällstid och avslutar under natten med att lyssna efter nattskärror. Samling vid Nora torg kl 18.00. Medtag matsäck/något att grilla. Samarrangemang med Nora biologiska förening.

Lördag 13 juni. Bland blommor, fjärilar & pollinerare
Följ med till månadens reservat Lillsjöbäcken vid Hammarby. Där går vi på upptäcktsfärd bland växter, sällsynta fjärilar och andra vackra insekter tillsammans med bl a fjärilsexperten Claes Eliasson. Samling vid Nora torg kl 10. Arrangörer är Nora biologiska förening, Örebro läns botaniska förening i samarbete med Hopajola, Länsstyrelsen Örebro m fl.

Söndag 28 juni. Visning av Gyttorps ätbara skolträdgård
Välkommen till en öppen visning av Gyttorps skolträdgård. Tid: 10.00-12.00. Naturskyddsföreningen i Nora är på plats och berättar om hur trädgården kom till, om vårt samarbete med skolan och visar runt bland ätbara rabatter, odlingslådor, kryddträdgård, pillabyrint och skogs­trädgården. Allt detta sker med permakultur som inspirationskälla. Alla intresserade är välkomna!
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet och Nora kommun.

Juli