Hösten 2020

Alla intresserade är varmt välkomna till våra aktiviteter, oavsett om man är medlem eller ej. Fika finns till självkostnadspris på våra träffar inomhus. På utflykterna tar var och en med eget fika samt kläder och skor efter väder.

*Språka mellan tallarna är aktiviteter som Naturskyddsföreningen anordnar ute i naturen, där personer med olika modersmål och kultur har chans att mötas på ett avslappnat sätt. Det är ofta lättare att börja prata med varandra under en promenad eller en aktivitet i skogen, som att plocka svamp eller titta på fåglar. Alla som har möjlighet är varmt välkomna att följa med!

Augusti

Söndag 2 aug. Slåtterdag i Fibbetorp.
Ta med lie om du har. Samarr: Nora biologiska förening.

Söndag 23 aug. Spindelsafari på Alntorps ö
Ta med familjen och häng med på föreningens spindelsafari. Till vår hjälp har vi håvar och luppar som föreningen äger. Tid: 14.00 ute på ön. Båten Plaskus avgår varje hel/halvtimme från kajen nära turistbyrån. Ansvarig för aktiviteten är Kajsa Grebäck. OBS! I coronatider får max 10 personer i taget åka med på båten så planera gärna att ta dig ut med lite tidsmariginal.

Onsdag 2 sep. Fladdermusspaning i Nora
Följ med Naturskyddsföreningen i Nora på fladdermusspaning i skymningen. Mer info om tid och plats ges till anmälda. Föranmälan sker till Henrik Perrin, henrik.perrin@hotmail.com

Onsdag 9 sep.  Start studiecirkel: ”Levande vatten i landskapet”
Välkommen att delta i Naturskyddsföreningen i Noras studiecirkel på temat ”levande vatten i landskapet”. Syftet med cirkeln är att bättre förstå vilken roll vatten spelar i landskapet och få konkreta exempel på hur man kan arbeta med frågan. Tid: kl 18.00. Vi planerar att träffas 5 gånger (varannan vecka, ytterligare datum bestäms av gruppen), med medverkan av olika personer samt utflykter till olika vattendrag. Föranmälan:  kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se

Söndag 13 sep. Äppelfestivalen – ställs in i år!

Söndag 13 sep. Svamputflykt till Älvestorp
Samling sker vid Nora torg kl 9.45. Arr: Nora biologiska förening.

Tisdag 15 sep. Svamputflykt i Nora
Samling sker vid parkeringen i Digerberget. Medtag matsäck. Tid: 17.30-19.30. Kontaktperson: Lotta Sörman.

Onsdag 16 sep. Mer solel i Nora! Årsmöte & solelföredrag
Välkommen till Naturskyddsföreningens årsmöte. I ord och bild berättar vi om året som gått, med härliga utflykter, skolträdgårdens utveckling, skogskamp, skapande av biologisk mångfald på skolgårdar, klimatfredagar m m. Plats Nora bibliotek, kl 18.00-21.00.

Efter årsmötet bjuder vi på fika, föredrag och samtal. Inbjudna gäster är Ylva Gullberg, utvecklingsledare inom solenergi på Region Örebro län och Per Zetterlund, ordförande i föreningen Solel i Bergslagen. I dagsläget finns inte så många solcellsanläggningar i kommunen. Vi samtalar om hur man kan bidra till att öka mängden solproducerad energi här i Nora. Föredraget börjar kl 19.30. Alla intresserade är välkomna då!

Söndag 20 sep. Fågelutflykt till Kvismaren
Vi skådar kungsörn, tranor, gäss och kanske ägretthäger. Samling kl 16.00 på Nora torg. Samarr: Nora biologiska förening.

Oktober

Torsdag 8 okt. Grön promenad för kropp & knopp
Följ med Naturskyddsföreningen på en promenad där du tränar både kroppen och det svenska språket. Detta är en Språka mellan tallarna-aktivitet där människor med olika bakgrund kan träffas, prata svenska och utbyta erfarenheter under trevliga former ute i naturen.

Samling sker vid Nora Folkets Park i Norvalla. Tid: 10.00-12.00 och 13.30-15.30. Ansvarig för aktiviteten är Kajsa Grebäck.

December

Söndag 20 dec. Djurspårning vid Ramshyttan
Följ med Naturskyddsföreningen i Nora på spännande spårspaning efter olika fåglar och djur. Spårningen genomförs oavsett om det är barmark eller snö. Det finns ALLTID spår att hitta, oavsett årstid! Samling sker vid jaktvillan i Ramshyttan. Tid: 14.00-16.00. Ansvarig för aktiviteten är Kajsa Grebäck.

Söndag 20 dec. Julknytis & idésamtal i Ramshyttan
Naturskyddsföreningen i Nora avslutar åter igen året med en knytis i jaktvillan hos Roland & Marie i Ramshyttan. Gamla som nya/blivande medlemmar är välkomna! Vi har trevligt tillsammans, äter gott och pratar om vad vill göra framöver inom föreningen. Tid: 16.00-ca 19.00

Föranmälan sker via e-post till Ankie Rauséus, ankie.rauseus@telia.com. Ange gärna vad du/ni vill bidra med till knytiset.

————————————————————————————————————————————————

Våren 2020

Januari

Onsdag 22 jan. Café Planet: ”I morgon” – Inspirerande film & samtalskväll
Missa inte den inspirerande filmen ”Imorgon” (Demain på franska). Det är en fransk produktion med positiva exempel på människor och samhällen världen över, som skapar sina egna lokala lösningar på de globala utmaningarna. Vi visar valda avsnitt ur filmen och samtalar utifrån de reflektioner och idéer som kommer upp under kvällen.

Tid: kl 18.00-ca 21.00 på Nora bibliotek.
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet och Nora bibliotek. Fika finns till självkostnadspris. Alla intresserade är välkomna!

Februari

Lördag 8 feb. Holk- och bihotellbygge på Allaktivitetshuset
Den 8 februari kl 11-14 är det öppet hus på Allaktivitetshuset i Nora. Alla nyfikna, intresserade och engagerade – barn, unga, vuxna och föreningar – är varmt välkomna att ta del av ett innehållsrikt program. Naturskyddsföreningen är på plats. Kom och bygg ditt eget bo för fåglar eller pollinerare.  Kontaktperson för Naturskyddsföreningen är Lotta Sörman, 070-340 30 13.

Söndag 16 feb. Strömstareutflykt
Vi åker på utflykt till Järleån, Born och Hammarby. Samling kl 10.00 på Nora torg. Samarrangemang med Nora Biologiska förening.

Onsdag 26 feb. Är du en miljökämpe? Vill du skydda naturen?
Engagerar natur, klimat och andra miljöfrågor dig? Naturskyddsföreningen i Nora bjuder in till en kväll om hur vi jobbar idag, och vi samtalar om hur du kan vara med att påverka vårt arbete. Styrelsen är ett glatt gäng som trivs ihop och även du har möjlighet att vara med. Tid: kl 19-20. Lokal: Nora bibliotek.

Lördag 29 feb. Vargspårning i Bergslagen
Språka mellan tallarna*-utflykt öppen för alla som vill följa med. Tid: 10-15. Samling på Nora torg för samåkning. Medtag varma kläder, matsäck och sittunderlag. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

Söndag 1 mars. Prova vinterbad
Först har vi teori om saker att tänka på vid vinterbad, sedan badar vi. Efteråt värmer vi oss vid elden. Kontaktperson är Lotta Sörman, lotta.sorman@naturskyddsforeningen.se.

Torsdag 5 mars. Språka mellan tallarna* längs Hagbyån i Nora
Vi går ut i närnaturen i och runt Nora. Denna gång går vi längs med Hagbyån och vi lär oss av varandra det vi ser och hör på vandringen. Samling på Nora torg kl 14.30 och vi är ute i ca två timmar. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

13-22 mars. Ugglevecka
Vi åker ut någon kväll när det är bra väder och lyssnar efter ugglor. Känner du inte igen ugglorna och deras läten får du lära dig det under kvällen. Lämna intresseanmälan till Kajsa
kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se så meddelar vi mer om vilken kväll det blir.

Onsdag 25 mars. Mer solel i Nora! Årsmöte & solföredrag. ÅRSMÖTET FLYTTAS TILL AUGUSTI!
Naturskyddsföreningen i Nora har årsmöte och bjuder sen in till föredrag och samtal om solenergi och hur man kan bidra till att öka mängden solproducerad energi här i Nora. Det finns olika sätt; exempelvis som andelsägare i Föreningen ”Solel i Bergslagen” eller med en anläggning på sitt eget tak. Tid: kl 18-21. Föredraget börjar kl 19.30. Lokal: Nora bibliotek.

Torsdag 2 april. Språka mellan tallarna* i Norvalla
Vi går ut i närnaturen i och runt Nora. Denna gång åker vi till skogen vid Norvalla och lär oss av varandra det vi ser och hör på vandringen. Samling kl 14.30 på Nora torg eller kl 14.45 vid Norvalla idrottsplats och vi är ute i ca två timmar. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

Torsdag 16 april. Vandring & vårstädning på ängen i Fibbetorp
Vi gör en rundvandring och lyssnar på fåglar i reservatet, städar sen och röjer sly. Samling kl 17 vid ladan i reservatet. Medtag matsäck. Arr: Nora Biologiska förening.

Tisdag 5 maj. Familjeutflykt till Järle naturreservat
Samling kl 17.00 på Nora torg eller kl 17.15 vid reservatets stora parkering. Tag gärna med något att grilla. Samarrangemang med Nora biologiska förening.

Torsdag 7 maj. Språka mellan tallarna* vid Lärkesån
Vi går ut i närnaturen i och runt Nora. Denna gång åker vi till Digerberget vid Pershyttan. Vi går i skogen och in i naturreservatet  vid Lärkesån. Vi går längs ån och vi lär oss av varandra det vi ser och hör på vandringen. Samling på Nora torg kl 14.30 och vi är ute i ca två timmar. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 05.

Lördag 9 maj. Länsstämma i Nora
I år är det Norakretsens tur att vara värdar för länsstämman. Själva årsmötet hålls utomhus i Nora Folkets park. Efter lunch åker vi på utflykt till Gyttorps skolträdgård som Norakretsen jobbar med tillsammans med skolan. Vi kommer även att se områden i Gyttorp som kommunen m fl arbetar med för att öka lövvärdena, som gynnar många fåglar och den biologiska mångfalden.

Alla medlemmar är välkomna, även barnen. Endast ombud har rösträtt. Ombud väljs på respektive kretsstämma. Varje krets har 4 ombud med rösträtt. Örebro har 6 ombud. Anmälan senast den 26 mars till kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se eller 072-546 01 06.

Söndag 17 maj. Cykeltur runt Åsbosjön
Upplev vårens fåglar på cykeltur runt Åsbosjön. Samling kl 6.00 på Nora torg. Arr: Nora biologiska förening.

Fredag 22 maj. Biologiska mångfaldens dag
Följ med på en annorlunda stadsvandring med samling på Nora torg. Du kan då även prova Naturfalken – ett ”simborgarmärke” för olika arter i naturen. Tid: 18.00-20.30. Kontaktperson är Ankie Rauséus, 070-280 74 66.

Torsdag 4 juni. Språka mellan tallarna* i Stadsskogen
Vi ordnar olika aktiviteter ut i naturen och denna dag går vi runt i naturreservatet Stadsskogen, vi lär oss av varandra och det vi ser och hör på vandringen.
Samling kl 14.45 vid informationsskylten vid Stensnäsvägen 11. Ingen samåkning sker med bil från Nora torg. Men vi är några som cyklar från Nora torg kl 14.30. Vi är ute i ca två timmar. Ta gärna med matsäck. Kontaktperson är Kajsa Grebäck, 072-546 01 06. Hala Burqa (pratar även arabiska).

Torsdag 4 juni. Arbetskväll i Gyttorps skolträdgård
Kom och hjälp till att täcka ogräs & plantera potatis i skogsträdgården. Samt fylla på med växter som vi fått in. Tid: 17.30-ca 20. Var med så länge du har möjlighet . Arbetshandskar, grep och spade är bra, om du har. Har du kryddväxter, smultron-, jordgubbsplantor, bärbuskar, ensilage, halm eller annat som du kan bidra med så tag gärna med dig. Kontaktperson Ankie, 070-280 74 66.

Fredag 5 juni. Naturnatten vid Nittälven
Vi besöker Nittälvens naturreservat kvällstid och avslutar under natten med att lyssna efter nattskärror. Samling vid Nora torg kl 18.00. Medtag matsäck/något att grilla. Samarrangemang med Nora biologiska förening.

Lördag 13 juni. Bland blommor, fjärilar & pollinerare
Följ med till månadens reservat Lillsjöbäcken vid Hammarby. Där går vi på upptäcktsfärd bland växter, sällsynta fjärilar och andra vackra insekter tillsammans med bl a fjärilsexperten Claes Eliasson. Samling vid Nora torg kl 10. Arrangörer är Nora biologiska förening, Örebro läns botaniska förening i samarbete med Hopajola, Länsstyrelsen Örebro m fl.

Söndag 28 juni. Visning av Gyttorps ätbara skolträdgård
Välkommen till en öppen visning av Gyttorps skolträdgård. Tid: 10.00-12.00. Naturskyddsföreningen i Nora är på plats och berättar om hur trädgården kom till, om vårt samarbete med skolan och visar runt bland ätbara rabatter, odlingslådor, kryddträdgård, pillabyrint och skogs­trädgården. Allt detta sker med permakultur som inspirationskälla. Alla intresserade är välkomna!
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet och Nora kommun.

Juli