Naturskolan 2020

Naturskolans sommaraktiviteter

Sommaraktiviteter för ung som gammal med Nora Naturskola i Nora hela sommaren från vecka  26 till vecka 32, vi kör tisdag- torsdag. Pedagogerna erbjuder massor av olika aktiviteter där vi undersöker, lär och skapar i naturen. Kom och inspireras till att upptäcka mångfalden och lära om hur vi kan bevara och främja vår fantastiska natur och artrikedom. Det går att vara med en del av dagen, eller hela. Vissa aktiviteter återkommer, men det går bra att komma en, flera eller alla gånger. Sidoaktiviteter och material varieras. Deltagandet är kostnadsfritt!

Schema

Varje tisdag i Gyttorps skolträdgård kl 10-16

Jämna veckor onsdag och torsdag Pershyttan kl 12-16

Ojämna veckor onsdag och torsdag Alntorps Ö kl 12-16

Naturpedagoger

Lotta Sörman (v.26, 27) och Lone Nilsson (v.28-32)

Kontakt vid frågor Lone Nilsson telefon: 0730-26 66 61, mail: lone.nilsson86@gmail.com

Covid-anpassningar

Med tanke på corona-pandemin gör vi vad vi kan för att begränsa smittspridning. Stora sällskap bör föranmäla sig. Vi har med handsprit och rengör redskapen då och då. Om många kommer samtidigt sprider vi ut oss och håller oss till vår grupp. Känner du minsta symptom på förkylning, stanna hemma tack!

Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet, Nora kommun och LONA

Programbladet finns att läsa som pdf här, programmet beskrivs även nedan.

v.28

7/7 TIS: Gyttorps skolträdgård

kl 10-12 Vi vattnar, rensar och skördar ätliga växter i Skogsträdgården. Det borde finnas bär och grönsaker mogna då!

kl 13-16 Skapa med växter: Vi kokar te av olika växter och täljer i trä.

8/7 ONS: Pershyttan

kl 12-16  Vi går på “lupptäcksfärd” bland blomsterprakten och insekterna. Vi målar och viker figurer i sk Origami.

Samling vid tågvagnarna och därifrån snitslat om vi flyttar oss.

Möjlighet att sitta under tak vid regn eller stark sol.

9/7 TORS: Pershyttan

kl 12- 16. Vi letar pollinerande insekter (bin, humlor, fjärilar) och nåltovar egna insekter med färgad ull.

Samling vid tågvagnarna och därifrån snitslat om vi flyttar oss.

Möjlighet att sitta under tak vid stark sol eller regn.

v.29

14/7 TIS:  Gyttorps skolträdgård

kl 10-12 Skogsträdgården- vad finns i jorden? Vi undersöker vilka jordhjälpare som finns och kikar på dem med luppar. Vi hjälps också åt att rensa och vattna i skolträdgården.

kl 13-16 Vi snickrar och skapar skyltar till landen och bygger bihotell

15/7 ONS: Alntorps Ö

kl 12-16 Vattenliv och strand. Vi undersöker småkrypslivet vid stranden med hjälp av undervattenskikare, luppar och håvar. Tipspromenad under ytan.

Mötesplats: Vägvisning från Plaskus-bryggan

16/7 TORS: Alntorps Ö

kl 12-16 Trollstigen. Vi skapar stentroll och undersöker växt och djurlivet i skogen. Tipspromenad för vetgiriga. Vi målar med stensåldersfärg.

Mötesplats: Vägvisning från Plaskus-bryggan med grön snitsel mot trollstigen

v.30

21/7 TIS:  Gyttorps skolträdgård

kl 10-12  Var detektiv och upptäck pollinerare, vi testar att känna igen växter med hjälp av luktsinnet, doftmemory och upptäcksfärd. Vi hjälps också åt att rensa och vattna i skolträdgården.

kl 13-16 Skapa med växter, ta med en ljus t-shirt, eller annat tyg som du vill prova att färga naturligt med växter. Gamla klädesplagg blir som nya igen.

22/7 ONS: Pershyttan

kl 12-16 Ängen. Fjärilar i verklighet och fantasi. Skapande i olika former. Sant och falskt – tipsrunda om insekter.

23/7 TORS: Pershyttan

kl 12-16 Växtdetektiverna: Vi gör närstudier av blommor och artbestämmer med hjälp av artnycklar och art-appar. Skapa dina egna blommor av olika material och ta med er hem.

v.31

28/7 TIS: Gyttorps skolträdgård

kl 13-16 Vi går tillsammans till sjön och undersöker vattenliv och strand. Vilka djur trivs där? Vi gör skattkartor i naturmaterial och skapar av strandmaterial.

29/7 ONS: Alntorps Ö

kl 12-16 Slåtterfest. Var med och slå ängen på gammaldags vis eller undersök flora och fauna i närområdet kring ängen med håvar, luppar. Rita av och dokumentera dina fynd och skapa din egen slända i trä.

30/7 TORS: Alntorps Ö

v.32

4/8 TIS: Gyttorps skolträdgård

kl 10-12 Nu är vi nyfikna på vad man kan skörda och smaka av i skolträdgården. Kocken Klorofyll kokar soppa, får vi smaka? Vi hjälps åt att rensa, vattna och hålla fint i skogsträdgården. Vi tittar efter om någon har lagt sina ägg i våra bihotell.

kl 13-16 Vi går tillsammans på äventyr i skogen bredvid Gyttorpsskolan. Artbingo i skogsmiljö.

5/8 ONS: Pershyttan

6/8 TORS: Pershyttan

kl 12-16 Vad gör pollinerarna på hösten och vintern? Hur kan vi hjälpa dem att övervintra och skapa bra miljöer för dem. Vi skapar med ull och täljer i trä.