Aktiviteter 2016

Gyttorpskolans ätbara skolträdgård

Tillsammans har vi nu kommit en bit på väg i anläggandet av en pedagogisk och ätbar trädgård på Gyttorpskolan, utifrån permakulturens principer. Vi har byggt odlingslådor och lagt grunden till fina organiska bäddar för klasserna att odla i, vi har ryckt bort prydnadsbuskar och ersatt med ätbara buskar (bl a vinbär, hallon, blåbärstry, blåbärsbuskar, smultron). Dessutom har vi omvandlat en grusad yta på skolan innergård till en prunkande örtträdgård. Den har redan nyttjats av kökspersonalen till mat som serverats barnen. Bild-dokumentation från första året i skolträdgården.

Ett stort tack till er föräldrar för att ni engagerar er och bidrar till att skapa detta! Flera av er har dessutom hjälpt till att vattna under sommarlovet.

Under sommaren har föreningen anordnat  några ”öppna” träffar vid skolträdgården då vi hjälpts åt att rensa, vattna, skylta, binda upp växter och utbyta odlingserfarenheter samtidigt som barnen kunnat leka och hjälpa till. Detta har skett vid tre tillfällen under sommarlovet. Dessutom har vi anordnat och deltagit i andra aktiviteter för att få inspiration och lära oss mer.

Studieresa till Dalarna 27 juli

Vi ordnade en inspirerande studieresa till Permakultur Stjärnsund och deras skogsträdgård i södra Dalarna. Ett 15-tal personer följde med för att lära sig mer om odling, permakultur och hur man anlägger en skogsträdgård.

Nordisk permakulturfestival 4-7 augusti

Roland Stanbridge från Naturskyddsföreningen åkte på festivalen som i år var förlagd i Finland. Han fick dessutom möjlighet att berätta om skolträdgården som vi nyss har startat upp och det samarbete som vi utvecklat med Gyttorpskolan och Olle Andersson, vår permakulturdesigner (som gjort planen och lett arbetet med skolträdgården).

Information till de som vattnar i sommar:

• Vattningsutrustning, slangar, spridare m m – finns i trädgårdsförrådet med odlingsskissen på utsidan.
  • Olles vattningsskiss – med tips på ungefärlig vattningstid per område sitter på insidan av dörren till trädgårdsförrådet. Vattningstid totalt (vid behov) är ca 2 timmar.
  • Vattningsschema – finns i pappersform i förrådet. Fyll i var och när du vattnat så är det lättare att hålla koll och hjälpas åt. Dessutom finns möjlighet att skriva meddelanden till varandra på separat papper vid behov.
  • Kontaktuppgifter – namn, ansvarsvecka och mobilnr finns bifogat, och även uppsatt på väggen i förrådet.
  • Facebook – Fota gärna och skriv några rader på FB-sidan ”Gyttorps skolträdgård.

Kontaktuppgifter vid frågor:

Roland Stanbridge, Naturskyddsföreningen. 0707-333 700