Utomhuspedagog sökes till Nora naturskola

Utomhuspedagog sökes till Nora naturskola för att jobba med olika projekt

Tjänsten är 50%, med tillträde snarast och pågår till och med oktober 2021.
Utlysningen som pdf: Utomhuspedagog sökes till Nora naturskola_april 2021

Vår idé

Nora Naturskola bedrivs av Naturskyddsföreningen i Nora på uppdrag av Nora kommun. Naturskolan har inte en fysisk plats utan kommer i första hand till skolornas och medborgarnas närnatur, men åker även ut till övrig bergslagsnatur när så önskas. Naturskolan arbetar för att skapa mötesplatser för en ökad kunskap om biologisk mångfald, ekologiska system och samtal om en hållbar framtid. Naturskolan ska även vara ett stöd för lärare och utveckla utomhuspedagogik i kärnämnen och övriga skolämnen. Arbetet med Gyttorps skolträdgård är ett exempel på detta.

Naturskolan har kontakt med skolorna för att skapa bra samarbetsformer, och vara en resurs kring utomhuspedagogik, vardagsnatur, allemansrätten mm.  Utifrån skolornas behov ordnar naturskolan fortbildning för lärare, fritidspedagoger och är med på utomhuspedagogiska aktiviteter med eleverna. Det här är ett långsiktigt arbete där vi ser en naturskola med skogen, sjöarna, skolgårdarna och närnaturen som platser för lärande, naturguidningar, workshops, fortbildning, kurser och upplevelser för medborgarna i kommunen.

Syfte

• Ge pedagoger verktyg för att jobba med utomhuspedagogik i olika ämnen och lärande om naturen utanför klassrummen.
  • Öka kunskapen om kopplingen mellan oss i kommunen, Sveriges miljömål och FN:s globala hållbarhetsmål
  • Ge eleverna träning i samarbete genom både teoretiskt varvat med praktiskt genomförande i naturmöten.
  • Bistå lärare att uppfylla mål i läroplanen som t.ex. hållbar utveckling,
  • Bistå som en pedagogisk resurs i olika ämnen vid aktiviteter utanför klassrummet.
  • Skapa mötesplatser i naturen över generationsgränserna med lärande om naturen i naturen.
  • Visa hur skolträdgårdar och odling kan fungera som pedagogiskt verktyg, som samtidigt beskriver begreppen biologisk mångfald, ekosystem, giftfri miljö, ger ökad delaktighet och ansvar. Ökad delaktighet i utformning och planering mm av trädgården bidrar till ökat ansvar, engagemang och stolthet för sin skolmiljö.

Involvering av skolornas pedagoger

Genom att aktivt involvera lärarna i aktiviteter med skolklasser, blir det även fortbildning för pedagogerna. Aktiviteterna kommer att vara kopplade till läroplanen.

• Hur man kan jobba utomhuspedagogiskt med kärnämnen och övriga ämnen som bild, idrott mm.
  • Att jobba med skolträdgård och odling i skolan
  • Biologisk mångfald och hållbar utveckling

Utomhuspedagogiska aktiviteter med klasser

Naturskolan erbjuder olika aktiviteter för skolklasser. I första hand förläggs de ute i den närnatur som finns vid skolorna, men även på olika platser längre bort utifrån lärarnas önskemål. Det kan t.ex. vara i ett naturreservat, på Alntorps ö eller vid ett vattendrag. Dessa aktiviteter är kopplade till läroplanen.

Naturskolan erbjuder även utomhusaktiviteter som vänder sig till SFI och språkcaféer där svenskar och nyanlända kan samtala och umgås ute i naturen, träna svenska, lära sig om allemansrätten och byta erfarenheter. Tillgång finns till ett mycket bra material, med de vanligaste arterna om djur, fjärilar, fåglar och blommor på 14 språk, presenterat både som bok och som skyltar. Vi samarbetar även med Naturskyddsföreningens länsförbund med ”Språka mellan tallarna”.

Skolträdgårdar

Vi arbetar med Gyttorps skolträdgård och övriga skolors mindre skolträdgårdar.

Fritid för barn och ungdomar

Vi vill erbjuda barn och ungdomar regelbundna natur- och friluftsaktiviteter utanför skoltid.

Sommaraktiviteter på bland annat Alntorps ö och i Gyttorp

Naturskolan erbjuder roliga aktiviteter, såsom att göra bihotell, håva småkryp, slåtter, lupptäcktsfärd, holkbygge, odla, hantverk m m.

Tjänsten

Tjänsten innebär att du kommer att jobba i olika parallella projekt (Friluftslivets år och Blomstrande Nora) och ordinarie naturskoleverksamhet. Tjänsten innebär både eget arbete och samarbete med naturskolepedagogen och ideella i Naturskyddsföreningen.

Arbetsplatsen är framför allt utomhus runt om i kommunen. Kontor och material har vi i Allaktivitetshuset i Nora.

Tjänsten är 50%, tillträde snarast till och med oktober 2021.

Arbetsuppgifter:

• Planera och genomföra utomhuspedagogiska aktiviteter med klasser, tillsammans med lärarna.
  • Tillsammans med Naturskyddsföreningen jobba med utveckling av pedagogik kring skolträdgårdar och inspirera fler skolor att jobba med detta.
  • Planera sommaraktiviteter tillsammans med representanter från Naturskyddsföreningen och vår naturskolepedagog. Visst trädgårdsarbete, som plantera, vattna och rensa ogräs i Gyttorps skolträdgård.
  • Marknadsföra aktiviteterna på bland annat sociala medier, anslagstavlor och brev till skolbarnen och deras vårdnadshavare.

Du som söker tjänsten bör uppfylla följande krav:

• Intresse och kunskap om miljö- och naturfrågor.
  • Tycka om att vara ute i ur och skur och förmåga att inspirera andra att vara ute.
  • Utåtriktad och social, tycka om att jobba med barn, ungdomar och andra pedagoger.
  • Van att arbeta självständigt och även kunna samarbeta.
  • Erfarenhet av arbete med utomhuspedagogik, friluftsliv och/eller naturguidning.
  • Universitetsutbildning inom lärarutbildning eller kunskap inhämtat på annat sätt.
  • Körkort och tillgång till bil.

Utöver dessa krav är de meriterande om du:

• har erfarenhet av kommunikationsarbete.
  • har erfarenhet av projektarbete.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och kompletterande kompetens.

Ansökningar tas emot fortlöpande och skickas till Naturskyddsföreningen i Nora, Kajsa Grebäck, kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se

Frågor rörande tjänsten kan besvaras av Kajsa Grebäck 072-546 01 06. Utlysningen som pdf: Utomhuspedagog sökes till Nora naturskola_april 2021

Nora Naturskola bedrivs av Naturskyddsföreningen i Nora på uppdrag av Nora kommun. Vi samarbetar med Studiefrämjandet vid verksamhet utanför obligatorisk skoltid.