Vi firar Biologiska mångfaldens dag 22 maj!

2002 utsåg FN den 22 maj till den internationella dagen för biologisk mångfald. Dagen är till för att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse.
Under 2017 tog Rebecka Le Moine och Erik Hansson initiativ till att lyfta dagen i Sverige. Tack vare mängder av eldsjälar runt om i landet arrangerades det över 70 aktiviteter från Luleå i norr till Kävlinge i söder i samband med Biologiska mångfaldens dag. Tusentals personer engagerade sig i allt från invigning av naturreservat och guidade turer till en nationell spindelräkning och en 19 timmar lång artbingo. Det svenska engagemanget uppmärksammades av FN och i oktober 2017 belönades Rebecka Le Moine med utmärkelsen Årets miljöhjälte av Världsnaturfonden WWF, bland annat för sitt arbete med Biologiska mångfaldens dag.

————————————————————————————
I år satsar vi i Norakretsen på att lyfta fram denna viktiga dag. Det gör vi genom att bjuda in politiker och allmänheten till en lite annorlunda stadsvandring. Vi vandrar runt och samtalar om hur vi skulle kunna öka den biologiska mångfalden i Nora, samt ger praktiska tips på hur var och en kan göra i sin egen närmiljö. Turen avslutar med att de som vill bygger insektshotell och fikar. Medtag gärna eget fika. Alla intresserade är varmt välkomna!

Tid: kl 18.00-20.00. Samling sker på Nora torg.
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet.

————————————————————————————-

Biologiska mångfaldens dag är inte bara till för att fira naturen. Det är också en dag som sätter ljuset på en av vår tids stora ödesfrågor, som får oroväckande lite uppmärksamhet och vars uppsatta mål Sverige inte ser ut att klara.

– Den biologiska mångfalden är kanske mänsklighetens bästa försäkring inför framtiden. En rik natur behövs för att hejda och öka vår motståndskraft mot klimatförändringarna samt för att säkra vår livsmedelsproduktion. Men den är också nödvändig för att våra barn och barnbarn ska kunna njuta av utflykter i skog och mark i framtiden, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, som är huvudpartner till Biologiska mångfaldens dag-initiativet. Läs mer.

Läs mer om biologiska mångfaldens dag: http://www.biomfdag.se/