Upptakt inför miljövänliga veckan.

Inbjudan Regional upptakt – Miljövänliga Veckan 2014

Alntorps Ö, Nora

Söndag den 18 maj kl 9.15 -15.00

Välkomna till en fullspäckad dag i på Alntorps ö utanför Nora. Gott fika, trevliga människor och viktiga fakta serveras! Guidning i Äppellunden utlovas.

Under dagen får du alla verktyg du behöver för att göra en bra kampanj i din kommun!

Årets tema är:

# Byt till eko (100% ekologiskt är möjligt)

Naturskyddsföreningens kampanj #byttilleko är en formidabel succé med rekordmycket aktivitet i sociala medier. Eko är nära, engagerar och mobiliserar massor av nya människor och medlemmar.. Glädjande är också att ekoförsäljningen ökar i butikerna, vindruvor med 400 % under hösten! Det tycker vi är härligt.

Därför fortsätter vi kampen för mer eko på tallriken. I år nischar vi in oss på frukt och bekämpningsmedel. Och de som är mest känsliga för gifterna, nämligen barnen. Vi laddar för en riktig skördefest där vi vill ha er hjälp att komma på smarta sätt att ta vara på all god frukt som hänger oplockad i trädgårdarna. Vi uppmanar människor att byta till ekofrukt – och inte glömma äpplena.

Kom på upptakt och var med och påverka!

Alla som vill vara med och göra något under Miljövänliga Veckan är varmt välkomna!

Henrik Perrin

Ordförande Naturskyddsföreningen i Nora

Emelie Hansson

Sakkunnig Jordbruk riksföreningen

Upptakten är främst till för Västmanland, Örebro och Värmlandslän.

Preliminärt program

9.15 – 9.45 Drop in ankomst till bryggan

9.45 Flotten avgår till Alntorps ö

10.00 Kaffe, introduktion

10.30 Presentation av Mat- och Jordbruksnätverket resp. Handla Miljövänligtnätverket

10.45 Fakta kring ekologisk odling, bekämpningsmedel på fruktodlingar i Sverige, mm.

Kampanjmaterial.

Emelie Hansson, sakkunnig mat och jordbruk riksföreningen

12.15 Lunch

13.15 Guidning i äppelgården.

14.15 Kaffe och gruppdiskussion vad vill vi göra hemma i kretsen, skall vi samordna något?

15.00 Återkoppling av gruppdiskussionerna

15.30 Hemfärd från ön

Praktiskt

Samlingsplats

: Bryggan där färjan ”Plaskus” ligger förtöjd, bryggan ligger i anslutning till buss och tågstationen.

Plats

: Alntorps ö utanför Nora. På Alntorps Ö finns en genbank för äpplen som fokuserar på Bergslagens historiska äppelsorter. Här bevaras ca ett 70-tal sorter varav många lokalt insamlade sorter.

Färdväg till båten:

Bussen stannar precis vid sjön och färjan ”Plaskus” som går ut till Alntorps ö.

Åker du bil, kör du rakt in i Nora från väg 244. Raka vägen in till torget och förbi torget. Du rundar torget med EN högersväng och svänger sedan andra till vänster så är du framme vid Plaskusbryggan. Lätt som en plätt.

Mat:

Lunch, huvudsak vegetarisk buffé och fika serveras

: 100 kr för mat och fika, betalas på plats.

: Senast 11 maj till Henrik Perrin

e-post:

henrikperrin@hotmail.com, telefon: 070-946 04 20

Frågor:

Om själva träffen kontakta Henrik Perrin, se ovan

Om resor, ersättningar osv. kontakta respektive länskontakt:

Värmland – Jenny Brodén, jenny.broden@naturskyddsforeningen.se

Örebro – Karin Sahli, karin.yttergren-sahli@comhem.se