Program hösten 2018

Alla intresserade är varmt välkomna till våra aktiviteter, oavsett om man är medlem eller ej. Fika finns till självkostnadspris på våra träffar inomhus. På utflykterna tar var och en med eget fika samt kläder och skor efter väder.

Planerade aktiviteter under hösten. Fler är på gång.

Torsdag 6/9. Permablitz  –plantering i Gyttorps blivande skogsträdgård
Den 6 september är alla varmt välkomna att plantera träd och växter i Gyttorpskolans ätliga skogsträdgård. Kanske blir det Sveriges största skogsträdgård anlagd på en skola?! Tid: 15.00-20.00. Ta med familjen och hjälp till den stund du kan att plantera i den blivande skogsträdgården, under ledning av permakulturdesigner Olle Andersson. Tillsammans gör vi världen grönare, godare och skönare.

Tag gärna med arbetshandskar, spade eller planteringsspade om du har. Skolan bjuder på enklare förtäring. Kvällen avslutas med en eldshow!

Lördag 8/9. Svamputflykt till Hagfors
Sällsynta ängsmarkssvampar, varav  flera arter jordtungor och fingersvampar.
Ledare: Herbert Kaufmann (019-246194).  Samarrangemang med Örebro läns botaniska sällskap och Nora biologiska förening.

Söndag 16/9. Äppelfestival på Alntorps ö
Tid: 11.00-15.00. Båten M/S Plaskus avgår kontinuerligt med start kl 10.45. Välkommen att delta i den årliga traditionella äppelkaketävlingen! Äppelpressen och äppelsvarven är igång och vi bjuder på färsk äppelmust. Pomolog Christer Sandberg finns som vanligt på plats och hjälper till att artbestämma dina äpplen. Alntorps genbank av fruktträd är tillgänglig för den som vill plocka med sig äpplen hem. Medtag egna kassar. Obs! Max 1 kasse/familj. Enklare fika finns till försäljning. Endast kontant betalning och swish. Arr: Nora kommun, Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet.

21-23/9. Naturguideutbildning på Hallagården
Är du intresserad? Kontakta då kajsa.greback@naturskyddsforeningen.se.

Söndag 23/9. Fågelutflykt till Kvismaren
Enorma flockar med tranor och gäss (flera olika arter),  havsörnar och mycket annat spännande. Samling kl 16.00 på Nora torg (kl 17.00 vid Öby kulle).
Ledare: Lovisa Nilsson (som doktorerat på tranor). Samarrangemang med Nora biologiska förening.

Lördag 29/9-söndag 7/10. Miljövänliga veckan & Framtidsveckan i Örebro län

Lördag 29/9. Återbrukspyssel på biblioteket

Oktober

Tisdag 2/10. Öppen medlemskväll: Visioner för ett hållbart Nora.
Lokal: Nora bibliotek kl 18.00.

Måndag 29/10. Café Planet: ”Naturens hemlighet”
Författarkväll med Eva Sanner kl 18.30 på Svalbo café. Föranmälan sker till wanja.hjalmarsson@telia.com alt 070-977 06 99. Kostnad: 120 kr, inkl kaffe/te och matig macka, 100 kr för medlem i Naturskyddsföreningen. Samarrangemang med Naturskyddsföreningen i Lindesberg och Studiefrämjandet. Läs mer.

Café Planet: Dialogmöte med politiker kring ett hållbart Nora

December

Söndag 16/12. Julknytis & idésamtal.