NaturKompisarnas Loggbok

♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥

Efter en genomförd aktivitet får du som ”inbjudare” gärna skriva ihop en berättelse och sända in den till vår administratör på ni.palm@telia.com för publicering. Du kan naturligtvis överlåta skrivandet till någon annan som var med. Bifoga gärna bilder från den aktuella aktiviteten, men tänk på att du som insändare ansvarar för att icke medlemmar (se medlemslista) som är med på bild har blivit tillfrågade och godkänt bilderna för publicering.

♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥&♥

Inbjudare.

Berättelse.

Kajsa Tis. 11/3. Uggleutflykt.Kl. 18-30 träffades vi 8 st. ugglespanare / lyssnare i lokalen på Kungsgatan 10. Där inne tittade vi på och förundrades över de vackra Lappuggletavlorna på väggen. Och i Kajsas dator hittade vi ännu fler ugglor som Hökuggla, Sparvuggla, Berguv med flera. Efter att ha suttit och myst en stund med att prata ugglor och uggleupplevelser var det dags att ge sig ut och se om det fanns någon ny upplevelse som väntade på oss därute i kvällsmörkret. Turen gick först till Windals (!) där det var sagt att man nyss hört Kattuggla. Även om vi varken såg eller hörde något så kan det mycket väl hända att Ugglan var där någon stans i mörkret och både såg och hörde oss… OLYMPUS DIGITAL CAMERAMen det var ju inte riktigt det vi var ute efter så vi satte oss i bilarna och drog iväg från osammarbetsvilliga stadsugglor till Stadraskogarnas vildmark. Där var det dom av oss med bra hörsel som redan vid första stoppet hörde Kattuggla. Vilken skillnad – och lättnad – att komma bort från stadsljus och brus (även om det var en slyngel som lurat med sig en kamera som han envisades att blixtra omkring med…).Vi hittade en väg/stig som bilarna nästan inte tog sig fram på. Långt inn i den månbelysta skogen stannade vi till och fick höra en underbar konsert med en Pärluggla samtidigt som vi njöt av måne, stjärnor och fika.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sedan blev vi eniga om att det var läggdags för oss alla, både stora och små. Vi människor är är ju inte lika nattaktiva som våra ugglevänner så efter att ha sagt natti, natti till varandra åkte var och en hem till sitt eget rede. Tack för en härlig uggleupplevelse kära Pärlugglan – och Kajsa! 🙂OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Text och foto: Stanley.

Naturskyddsföreningen Karlskoga /Stanley Sön. 23 / 2. Här hittar ni vår guide Christer Larssons berättelse och bilder från utflykten:http://karlskoga.naturskyddsforeningen.se/2014/02/24/skidutflykt-i-narnatur-for-hela-familjen/
David /Stanley  Sön. 16 / 2. Vintertur med högläsning Jack London ”Att göra eld”. Vargavidderna vid Laxå.