Program våren 2019

Alla intresserade är varmt välkomna till våra aktiviteter, oavsett om man är medlem eller ej. Fika finns till självkostnadspris på våra träffar inomhus. På utflykterna tar var och en med eget fika samt kläder och skor efter väder.

Januari

Onsdag 23 jan. Café Planet: ”Imorgon” – inspirerande film & samtal
I januari inleder Naturskyddsföreningen i Nora året med att visa den inspirerande filmen ”Imorgon”. Det är en fransk produktion med positiva exempel på människor och samhällen som skapar sina egna lokala lösningar på de globala utmaningarna. Fika finns till självkostnadspris. Tid: 18.00-21.00 på Nora bibliotek. Alla intresserade är välkomna!
Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Nora bibliotek och Studiefrämjandet.

Februari

Torsdag 7 feb. Café Planet: Vad får våra barn och äldre i kommunen för mat?
Var kommer råvarorna ifrån och hur tillagas maten? Samtalskväll med Noras kostschef Sabina Elisson om kommunens arbete med att köpa klimatsmart mat. Vi avslutar med fröbyte (för de som vill) & info om fröbiblioteket. Plats: Nora bibliotek kl 18.00. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Nora bibliotek och Studiefrämjandet.

Mars

Söndag 10 mars. Turskidåkning i Bergslagsnatur
Plocka fram era gamla laggar eller låna några bredare skidor på Fritidsbanken och följ med ut på mossar och myrar som inte kan nås på annat sätt! Vid snöbrist vandrar vi. Medtag matsäck för dagen, någon varm jacka/tröja och sittunderlag. Tid: kl 9-15. Samling vid tågvagnarna i Pershyttan. Kontaktperson: Lotta Sörman.

Onsdag 13 mars. Låt dina pengar jobba för en hållbar planet!
Årsmöte med efterföljande föredrag. Hanna Ryman, hållbarhetsstrateg på Örebro kommun, tipsar om hur vi kan bidra till att våra pensionspengar och sparkonton påverkar klimatet och miljön i rätt riktning. Tid: kl 18.00-21.00 på Nora bibliotek. Föredraget är öppet för alla intresserade och börjar ca kl 19.15. Välkommen!

Fredag 15 mars. #Fridays For future – Global klimataktion.
Naturskyddsföreningen deltar lokalt i Nora och uppmanar alla som vill att ansluta sig vid glasstorget mellan kl 15.30-17.00. Kom och sjung med oss för klimatet!

Tisdag 26 mars. Café Planet: Klimatet kan inte vänta
Ny samtalskväll med politiker och allmänheten om hur vi utvecklar ett hållbart Nora. Plats: Nora bibliotek kl 18.00-21.00.

Tisdag 9 april. Café Planet: ”Är du preppad?” en kväll om krisberedskap
Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan störning eller kris i samhället så måste du själv ha en hemberedskap. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt. Civilförsvarsförbundets Göran Fogelström berättar mer om krisberedskap.  Plats: Nora bibliotek kl 18.00. Arr: Naturskyddsföreningen i Nora, Studiefrämjandet, Nora bibliotek.

Torsdag 11 april. Vårfåglar i Fibbetorps naturreservat
Vi vandrar runt, lyssnar på de tidiga vårfåglarna och plockar bort nedfallna grenar på gräsytor. Ledare Peter Bernövall. Samling vid reservatet kl 17.00. Arr: Nora biologiska förening, Naturskyddsföreningen i Nora.

Fredag 26 april. #Fridays For future – Klimataktion i Nora
Naturskyddsföreningen deltar lokalt och uppmanar alla som vill att ansluta sig vid glasstorget mellan kl 15.30-17.00.

Maj

Onsdag 1 maj. Familjeutflykt till Järleåns naturreservat
Utflykt med fågelskådning och korvgrillning. Samling kl 16.00 vid Nora torg, alt 16.20 vid reservatets stora parkering.  Tag med att grilla. Ledare Karin Berg, Peter Bernövall. Arr: Nora biologiska förening, Naturskyddsföreningen i Nora.

Onsdag 22 maj. Biologiska mångfaldens dag i Nora
Annorlunda stadsvandring där vi samtalar om vikten av att öka den biologiska mångfalden och hur man själv kan bidra till den. Vill du testa dina artkunskaper? Prova då naturfalken – ett simborgarmärke för naturkunskaper. Tid: kl 18.00-20.00. Samling: fontänen på Nora torg.

Fredag 24 maj. #Fridays For future – Ny global klimataktion

Onsdag 5 juni. Naturnatten med salamandersafari i skymningen
Ta med familjen och spana in de häftiga nattdjuren och hör vårfåglarna sjunga. Ta gärna med fika, ficklampa och stövlar. Samling vid St1-macken i Nora kl 19.30. Tid: 20.00-sent. Plats: Parkeringen vid Konungastollen, Nora. Ev grillmöjlighet.

Söndag 16 juni. Vilda blommornas dag i Fibbetorp – om invasiva arter
Under Månadens reservat i juni kommer vi att berätta om blommorna i naturreservatet Fibbetorp, även de som ibland är lite problematiska. Under turen gör vi även praktiska insatser för att gynna den biologiska mångfalden. Tid: kl 10-12. Tag gärna med lite matsäck. Samling vid parkeringen till Fibbetorps naturreservat. Begränsat med bilparkering så gå/cykla gärna om möjligt. Arr: Hopajola och Länsstyrelsen i samarbete med Nora kommun, Örebro läns botaniska sällskap, Nora biologiska förening, Naturskyddsföreningen i Nora.

Fredag 14 juni. #Fridays For future – Klimataktion i Nora